Engasjerte en hel bydel i kreftsaken 

Hva har bingo, buldring og boller med kreft å gjøre? I fjor engasjerte eiendomsaktøren R. Kjeldsberg AS en hel bydel gjennom disse aktivitetene for å samle inn penger til kreftforskning. 

En kvinner smiler til kamera og holder hendene på hoften
Madeleine Mittet har ansvar for R. Kjeldsberg AS sitt engasjement under Kreftforeningens innsamlingsaksjon. Hun syns det er verdifullt at arbeidsplassen hennes bidrar til kreftsaken. Foto: Eva Lotte Johansen

– Vi vet at mange mindre bedrifter ønsker å utøve samfunnsansvar, men så vet de kanskje ikke helt hvordan, sier Madeleine Mittet, forretningsutvikler i R. Kjeldsberg AS. 

– Derfor legger vi til rette for at bedrifter som leier hos oss, enkelt kan støtte det viktige arbeidet Kreftforeningen gjør. 

– Alle kjenner noen som har eller har hatt kreft 

R. Kjeldsberg AS utvikler den nye bydelen Sluppen i Trondheim, hvor teknologi og næring kobles sammen. Totalt huser eiendomsaktøren over 3000 ansatte fordelt på flere forskjellige bedrifter. 

Mittet forteller at hun kom i kontakt med Kreftforeningens distriktskontor i Trondheim, som tipset om å støtte Kreftforeningens innsamlingsaksjon. 

– Alle kjenner noen som har eller har hatt kreft, inkludert våre ansatte, så derfor ble det naturlig å engasjere oss i kreftsaken, sier hun. 

– Vi ønsket også å få med lokalmiljøet, i stedet for at dette skulle bli et internt arrangement. 

Opprettet en felles innsamling 

R. Kjeldsberg AS laget en felles innsamling for hele Sluppen til Kreftforeningen, og så oppfordret de leietakerne sine til å engasjere seg på sin egen måte.  

– Det resulterte i mange fine aktiviteter. Grip Klatresenter satte opp en buldrerute formet som Kreftforeningens logo, Austmann Bryggeri arrangerte quiz og Emmer Håndverksbaker solgte bakverk til inntekt for kreftforskning. 

Mittet og kollegaene gjorde mye av forarbeidet og laget rammene for innsamlingsaksjonen. 

– I tillegg hadde vi et eget arrangement med bingo til inntekt for kreftforskning. Vi ba det lokale næringslivet om premier og fikk inn overveldende mye. Det vitner om at mange ønsker å støtte saken, forteller hun. 

– Folk dro derfra med gavekort på flere tusen kroner, en kjempedyr kontorstol og store kurver toppet med premier. De som deltok på bingoen fikk mye igjen for loddene sine, for å si det sånn! 

En mann klatrer på en klatrevegg i et treningsstudio.
Bedriftene på Sluppen fant sine egne måter å bidra til innsamlingsaksjon på.
En gruppe mennesker som sitter ved bordene i et stort rom.
Det resulterte i engasjerte ansatte og et flott bidrag til kreftforskning.
To kasser med boller på et bord til inntekt for kreftforskning
Salg av boller var en av aktivitetene til aksjonen.

Gjentar suksessen 

I 2024 braker det på nytt løs med aktiviteter på Sluppen under Kreftforeningens innsamlingsaksjon. 

– Vi kjører samme modell som i fjor. Vi ser at folk ønsker å engasjere seg og være en del av noe større, så nå inviterer vi igjen alle som bor og jobber på Sluppen til å ta et skikkelig krafttak mot kreft. 

Mittet har en oppfordring til bedrifter som lurer på hvordan de kan ta samfunnsansvar. 

– Ikke overkompliser det. Bakeren hos oss satte ut et bord med boller hvor folk kunne forsyne seg selv og vippse et valgfritt beløp til Kreftforeningen. Så enkelt kan det gjøres, forteller hun. 

I fjor samlet Sluppen-området inn 48 000 kr til Kreftforeningens innsamlingsaksjon. 

– Vi må jo slå oss selv, så i år går vi for minst 50 000 kr!

Var dette nyttig?