Besøk oss

Du finner Kreftforeningens Vitensenter i Oslo sentrum, og det er helt gratis å komme innom.

I opplevelsessenteret kan du sjekke ut våre interaktive installasjoner og blant annet reparere DNA, prøve deg som kikkhullskirurg og drepe kreftceller i spillet Guardians of the Cells. Foto: Nicki Twang.

Åpningstid

Vi har sommeråpent i hele sommer.

Fra 19. juni til og med 15. august:

Tirsdag–fredag: 11.00–15.00
Lørdag– søndag: 12.00-15.00

Hva skjer i sommer?

Kreftforeningens Vitensenter: Folkehelse – før, nå og i fremtiden

Visste du at dinosaurer også fikk kreft for 70 millioner år siden? Og at karantene og vaksiner var viktig allerede på 1700-tallet, eller at alkohol var eneste bedøvelse om du skulle opereres? I sommer kan du lære mer om dette og mye mer i Kreftforeningens Vitensenter. Nytt av året er pop up-utstillingen Oslo havn 1798, som tar deg med på en interaktiv vandring rundt i Kvadraturen og Bjørvikas gater for mer enn 200 år siden.

I Kreftforeningens Vitensenter kan mennesker i alle aldre leke seg frem til mer kunnskap om kreft. Det er utfordrende, underholdende – og helt ufarlig. Gjennom aktiviteter og presentasjoner kan du lære mer om hvordan og hvorfor kreft oppstår, og hvordan vi behandlet kreft før og i dag. Hva er fakta, hva er myter og hvordan kan teknologien hjelpe oss nå og i fremtiden?

Du kan prøve deg som kirurg, perle fuck cancer-armbånd eller armbånd med magiske UV-perler, hjelpe immunforsvaret å bekjempe kreftceller i spillet «Guardian of the cells» og bli med på quiz for barn og voksne med fine premier. Og lurer du på hvordan en kul i et bryst kjennes ut, kan du få øve på det også.

Det er også mulighet for dypdykk i utstillingen Oslo havn 1798 sammen med en engasjert historiker fra Tidvis, hver dag kl. 13.00. Og selvsagt kan du få en omvisning i Kreftforeningens Vitensenteret. Alt i henhold til gjeldende smittevernregler.

Det er mulighet for omvisninger og det er helt gratis å komme innom.

Hjertelig velkommen til opplevelsessenteret i Kongens gate 6.

Vitensenteret har luftige lokaler som gjør det mulig å holde god avstand til andre. Vi følger myndighetens retningslinjer, og har innført disse tiltakene ved gjenåpning:

• Av smittevernhensyn reduseres antall besøkende som kan være inne i senteret samtidig.
  • Besøkende må holde god avstand til hverandre.
  • Antibac er tilgjengelig for publikum på flere steder i senteret.
  • Engangshansker er tilgjengelig og må brukes på installasjoner som krever fysisk berøring.
  • Ved kjøp av fuck cancer-armbånd anbefales kontaktløs betaling med kort.
  • Personer som er smittet eller har symptomer på korona får ikke besøke Vitensenteret.

Omvisning for grupper

Vi tilbyr omvisninger på hverdager for skoleklasser, lag, foreninger, organisasjoner, studenter og liknende. Finn ut mer om opplegg for skoleklasser, eller kontakt oss på post@kreftforeningen.no, så finner vi en dag som passer.

Her finner du oss

Kongens gate 6, 0153 Oslo – se kart (google)
Inngang på hjørnet i krysset Kongens gate og Rådhusgata.

Var dette nyttig?