Om senteret

Visste du at dinosaurer også hadde kreft? Slikt lærer du i Kreftforeningens Vitensenter, som er fylt med inspirerende og lærerike aktiviteter.

Barn og voksne leker seg til læring i Kreftforeningens Vitensenter. Foto.
Hos oss kan mennesker i alle aldre leke seg frem til meg kunnskap om kreft. Det er utfordrende, underholdende – og helt ufarlig. Foto: Nicki Twang

Åpningstider

Kreftforeningens vitensenter holder åpent hver lørdag og søndag. Du finner oss i Kongens gate 6 i Oslo.

• Lørdag kl. 12.00–15.00
  • Søndag kl. 12.00-15.00

Kreftforeningens Vitensenter er en arena for opplevelser, forskningsformidling og spennende arrangementer.

Opplevelsessenteret i Kongens gate 6 i Oslo sentrum forklarer hvordan kroppens 35 milliarder celler jobber døgnet rundt for at kroppen din skal fungere – med deres skjønnhet og kompleksitet, mutasjoner og feil.

Senteret har interaktive installasjoner som både overrasker og begeistrer. Du kan blant annet reparere DNA, prøve deg som kikkhullskirurg og vekke immunforsvaret til live i spillet Guardians of the Cells. Flere tusen har allerede vært på besøk.

Kreft er et tema som kan oppleves som faglig tungt og litt skummelt for mange. Derfor ønsket vi oss en mer leken og aktiv tilnærming til temaet. Et besøk hos oss skal være gøy, engasjerende og overraskende.

Ingvill Moe, prosjektleder for Kreftforeningens Vitensenter
Prosjektleder for Kreftforeningens Vitensenter, Ingvill Moe. Foto: Thor Christofer Brøgger Langfeldt

– Vi har vært opptatt av å øke kunnskapen og skape et større engasjement rundt forskning og moderne helseteknologi. Og det som er veldig fint er at folk kommer inn litt skeptiske, og går ut med lavere skuldre og et lysere håp for fremtiden. Budskapet vårt er at forskning nytter, sier Moe.

Fra dinosaurer til moderne velferdsteknologi

Kreftforskning er et felt som er midt i en revolusjonerende utvikling, og hvert år fremlegges viktige fremskritt innen både kreftbehandling og kunnskapen om hvorfor kreft oppstår.

At dinosaurer også fikk kreft for 60 millioner år siden er kanskje ikke så nyttig å vite, men fascinerende er det likevel. I den andre enden av tidslinjen kan man lære hvordan vi i fremtiden kanskje kan redigere bort kreft hjemme i vår egen stue med gensaksen CRISPR.

Du kan også få se hvordan supercomputeren IBM Watson kan diagnostisere kreft på få minutter, og hvordan moderne velferdsteknologi og banebrytende forskning kan hjelpe oss nå og i fremtiden.

Gjennom aktiviteter og presentasjoner behandles temaer som hvordan kreft oppstår, hva du kan gjøre for å forebygge, hvordan stille en diagnose, og hvordan kreftbehandlingen har utviklet seg gjennom tidene. Og lurer du på hvordan en kul i et bryst kjennes ut, kan du få øve på det også.

Spennende installasjoner

I et omfattende samarbeid med flere legemiddelfirmaer har senteret også laget installasjoner som viser ulike behandlingsformer som cellegift, stråling, immunterapi og målstyrt behandling. Her kan du teste dine evner som kreftlege:

Dobbelt så mange overlever

– Selv om kreft fortsatt er en alvorlig sykdom, er vi glade for at lyset i enden av tunnelen blir lysere og lysere. Nå overlever tre av fire kreft i Norge. Det er dobbelt så mange som for 50 år siden, og betyr at kreftforskning nytter, selv om vi ikke er i mål ennå, sier Moe.

Kreftforeningens håp er at dette vitensenteret kan bidra til å øke kunnskapen, avlive myter og stimulere flere unge til å bli kreftforskere

Vi tror på at spredning av kunnskap stopper spredning av kreft. Med Kreftforeningens Vitensenter vil vi skape enda større engasjement rundt forskning og innovativ teknologi i kampen mot kreft.

Besøk oss i Kreftforeningens Vitensenter

Vårt opplevelsessenter har aktiviteter som passer for både store og små.