Kreftforeningens Vitensenter: Folkehelse – før, nå og i fremtiden

Ta plass og bli med på en interaktiv vandring rundt i Kvadraturen og Bjørvikas gater for mer enn 200 år siden.

Ingvill Moe, Ragnhild Hutchison og Christine Lager Nesje
Ingvill Moe, Ragnhild Hutchison og Christine Lager Nesje ønsker alle velkommen til Kreftforeningens Vitensenter.

Kreftforeningens Vitensenter har åpnet igjen og presenterer i sommer popup utstillingen «Oslo Havn 1798». Her kan du lære om den norske folkehelsen gjennom historien.

– Det er selvsagt også mulig med omvisning i Vitensenteret, som ligger nettopp her i Kvadraturen i Kongens gate 6, sier Ingvill Moe, prosjektleder for Kreftforeningens Vitensenter.

Norgespremiere

I denne digitale opplevelsen, som er utviklet av Tidvis AS kan du få et innblikk i Oslos og Norges historie på slutten av 1700-tallet på nye måter.

– Du kan gå rundt i en digital verden i Bjørvika og kjenne hvordan det var å bo i Oslo, sier Ragnhild Hutchison i Tidvis.

De har bygget et stort rom i Vitensenteret hvor de bruker prosjektorer som viser en digital verden, i praksis oppleves dette som å gå inn i Oslo på 1700 tallet i den størrelse den var den gangen, altså «lifesize». Det blir som å være inni et dataspill, eller som å ha på seg VR-briller uten å fysisk ha de på seg. Men til forskjell fra VR-briller kan man oppleve dette fysisk sammen med andre.

Dette blir første gang i Oslo og Norge med et slikt digitalt opplegg i en digital verden. Dette blir norgespremiere på en slik opplevelsesteknologi.

Ragnhild Hutchinson

– Forskning nytter

– Kreftforeningens Vitensenter er en arena for opplevelser, forskningsformidling og spennende arrangementer og utstillinger. Her kan mennesker i alle aldre leke seg frem til mer kunnskap om kreft. Det er utfordrende, underholdende – og helt ufarlig, sier Ingvill Moe.

Hva er fakta, hva er myter og hvordan kan teknologien hjelpe oss nå og i fremtiden? Du kan prøve deg som kirurg, perle #fuck cancer-armbånd eller armbånd med magiske UV-perler, hjelpe immunforsvaret å bekjempe kreftceller i spillet «Guardian of the cells» og bli med på quiz for barn og voksne med fine premier. Og lurer du på hvordan en kul i et bryst kjennes ut, kan du få øve på det også.

– Kreft er et tema som kan oppleves som faglig tungt og litt skummelt for mange. Derfor ønsket vi oss en mer leken og aktiv tilnærming til temaet. Et besøk hos oss skal være gøy, engasjerende og overraskende. Kreftforeningens håp er at dette vitensenteret kan bidra til å øke kunnskapen, avlive myter og stimulere flere unge til å bli kreftforskere, sier Moe.

Kreftbehandling gjennom tidene

– Besøk Kreftforeningens Vitensenter om du er i Oslo i sommer. Her får du en total opplevelse på kort tid, sier distriktssjef Christine Lager Nesje.

I Vitensenteret kan du lære mer om hvordan og hvorfor kreft oppstår, om hvordan vi behandlet kreft før og hvordan vi behandler sykdommen i dag. Gjennom aktiviteter og presentasjoner behandles temaer som hvordan kreft oppstår, hva du kan gjøre for å forebygge, hvordan stille en diagnose, og hvordan kreftbehandlingen har utviklet seg gjennom tidene.

– Det er mulighet for omvisninger, og det er helt gratis å komme innom, sier Christine Lager Nesje.