Vi samles på Spjelkavik IL sin stadion for å vise vår støtte til alle som er rammet av kreft i et helt døgn.
Tid
13.-14. september 2025.
Praktisk informasjon, program og løypekart finner du lengre ned på siden.
Hva er stafett for livet?
Kreftforeningens Stafett for livet er en hyllest til alle som er rammet av kreft. Familie, venner, skoler, foreninger, arbeidsplasser og andre danner lag for en person de vil støtte eller minnes. Sammen skal de gå eller løpe i et helt døgn for å vise at det alltid bær være noen på banen for den som er syk.
Slik deltar du i Stafett for livet
Det er flere måter å delta i Stafett for livet på. Se mulighetene her, og bli med oss i å gjøre en forskjell og vise din støtte til alle om rammes av kreft. Det er gratis å delta. Mange stafetter er allerede i gang med planleggingen. Følg med på den stafetten du ønsker å delta på for mer informasjon.
Du deltar i Stafett for livet å opprette et eget lag eller melde deg som lagdeltaker. Lagene består av familie, venner, kollegaer og andre som du ønsker å invitere inn. Har du, eller har du hatt kreft kan du delta som fighter. Fighterne er stafettens æresgjester, og inviteres til et eget program under deler av stafetten. Du kan delta på et lag selv om du er fighter.
Bli frivillig
Stafett for livet drives av frivillige i Kreftforeningen, og de frivilliges innsats er helt avgjørende for å få til et godt arrangement. Både i forkant og under stafetten er det mange ulike oppgaver som skal gjøres, og vi trenger frivillige i ulike roller. Kontakt din lokal stafett for å melde deg som frivillig. Les mer og meld din interesse her.
Som støttespiller eller sponsor kan du vise din støtte ved å gi penger til kreftsaken, eller ved å støtte en stafett med varer og tjenester. Det er også mulig å starte en egen digital innsamling. Du kan støtte en stafett, et lag eller en deltaker. Du kan også støtte ved å kjøpe lysposer til lysseremonien. Ta kontakt med din lokale stafett og hør hvordan du kan bidra.
Praktisk informasjon til deltagere
Skal du delta med lag på årets stafett? Her finner du mye nyttig informasjon.
Før stafetten:
Husk å få lagmedlemmene dine til å melde seg på laget deres på nettsiden.
På stafetten:
Lørdag 13. september må lagleder eller en representant må registrerer laget sitt ved ankomst lørdag (09.00-11.30), den får da også utdelt lagets stafettpinne. Det er gøy om dere ønsker å sette et preg på stafettpinnen og lagets “runderegistrerings-trykkert”. Runderegistreringene vil være ved inngangen til stadion.
Vi anbefaler alle lag å ha et eget lagtelt. Du kan enten leie et telt av oss, eller du kan ta med eget.
LEIE AV LAGTELT: En kan leie telt via Kreftforeningen (Teltpartner) eller ha med eget. Gi oss en tilbakemelding på mail om dere ønsker å leie eller tar med eget, slik at vi kan planlegge plasseringen av teltene – lagleder.alesund@kreftforeningen.no
Vi har 7 telt tilgjengelig for leie:
- 2 stk tilgjengelig: Easy up telt på 3×3 meter: 1875 kr
- 5 stk tilgjengelig: Easy up telt på 6×3 meter: 3125 kr
Dersom dere ønsker å leie må vi ha beskjed til lagleder.alesund@kreftforeningen.no innen utgangen av august.
Lagteltene fra Teltpartner settes opp lørdag morgen.
Ønsker du å sette opp ditt eget telt på fredag, så er frivillige til stede på stadion frem til kl. 19/20.Vi er på plass igjen på lørdag fra kl. 09.00. Det vil ikke bli vakthold natt til lørdag, så telt og annet utstyr settes opp på eget ansvar.
EGET TELT: Det er helt i orden å ta med eget telt, men da må du huske å ta med lodd som holder teltet på plass. Det er ikke anledning til å feste teltet med pinner/påler el. ettersom vi skal være på en kunstgressbane. Vi anbefaler vannkanner eller sandsekker. Det er veldig koselig om dere setter preg på teltene ved å innrede og dekorere dem. Dersom dere ønsker strøm, ta med (lang) skjøteledning.
Benytt parkeringen ved Turheisa, Spjelkavik vgs eller Spjelkavik u.skole. Korte stopp for å sette fra seg utstyr til telt tillates ved servicebygget.
Det er to toaletter inne på servicebygget. Toalett/garderobebygget ved siden av gressbanen vil også være åpent. Her er det også mulig å få tatt seg en dusj.
Det blir kiosk i servicebygget, her har du mulighet til å handle mat og drikke. Betaling via vipps.
Klokken 21.00 pauses stafetten og vi samles med lysposene. Vi demper musikken og aktivitetsnivået og har en felles seremoni for å minnes de vi har mistet og viser vår støtte til de som står i stormen.
Lysposer kan kjøpes og dekoreres i Kreftforeningens telt gjennom dagen. Etter lysseremonien setter lagene i gang igjen utover natten.
Vi går gjennom natten, det kan være greit med en hodelykt og kanskje å ha en refleks tilgjengelig, litt etter hvilken løype man går. Ta ekstra godt vare på hverandre på tvers av lagene gjennom natten.
Ja, det er det – og det er to ulike måter du kan gjøre det på:
- Du kan opprette din egen digitale innsamling for Stafett for Livet Ålesund ved å bruke denne lenken: https://innsamling.stafettforlivet.no/projects/stafett-for-livet-alesund-2025
- Du kan også samle inn penger ved å Vippse til 590482. Dette er Stafett for livet Ålesund sitt vippsnummer.
Alle pengene går til Kreftforeningen.
Program Stafett for livet Ålesund
11:30: Oppvarming ved Marie Kristina Eidsvik
12:00: Åpningsseremoni
- Konferansier: Peter Orry Larsen
- Sang ved Nikola Barbara Grynda
- Hilsen fra Kreftforeningen
- Åpningstale ved ordfører i Ålesund kommune Håkon Lykkebø Strand
- Hilsen fra Spjelkavik IL
- Lagene leses opp
- Spjelkavik skolekorps spiller opp til første runde
12:30: Første runde gås mens korpset spiller. Fighterne går først, etter korpset.
13:00 – 16:00: Barneaktiviteter
- Ansiktsmaling
- Gravemaskiner
- Bamsesykehus
- Dekorering av lysposer
- Traktorer fra Felleskjøpet
- UV-perler
- Rebusløp
- Glittertatoveringer
- Popcornmaskin
- Samle minst fire stempel og få et diplom. Stempelkort fås på de forskjellige aktivitetene. Diplom i Kreftforeningens telt.
13:30: Maskotstafett. Hils på maskotene etterpå. Ta et bilde med en maskot og få et stempel.
14:00: Danseoppvisning ved El Fuego
14:00 –21:00: Fuck cancer-perling i Kreftforeningens telt. Perler du minst ti armbånd, får du ett selv.
16:00: Stafettlagenes Mester – Hvem blir lagenes mester på stafetten?
15:30: Fightermiddag på Thon Hotel Baronen
- Velkommen ved Hotel Baronen
- UNDERHOLDNING: Åge og Magne Grimstad
18:15: Kveldsbingo med masse premier – Malin Lystad fra Kreftforeningen er bingovertinne
21:00: Lysseremoni – stafetten stopper, og alle samles rundt lysposene. Tekst ved Tanja alme, sang TBA.
09:00: Morgenstrekk ved Marie Kristina Eidsvik
09:00: Perling av UV-armbånd i Kreftforeningens telt og rebusløp for barna
11:30: Avslutningsseremoni
- Trekning av uttrekkspremier
- Felles siste runde
Løypekart
Du kan velge mellom fire ulike løyper under stafetten. Løypene gir ulikt antall klikk.

Samle inn penger
Det er mulig å samle inn penger til Kreftforeningen i forbindelse med Stafett for livet. Alt som samles inn går til Kreftforeningens arbeid.
Du kan samle inn penger ved:
Å vippse til 590482, Kreftforeningens Stafett for livet Ålesund sitt eget vippsnummer
Opprette din egen digitale innsamling for Stafett for livet Ålesund. Klikk på lenken under, klikk «Start innsamling» og følg instruksjonene.