Hvordan kan bedrifter engasjere seg i Innsamlingsaksjonen?

På de fleste arbeidsplasser sitter det mennesker som har, har hatt, eller kjenner noen som har kreft. Kreft berører oss alle – direkte eller indirekte. Derfor inviterer vi næringslivet til å ta et krafttak mot kreft under Kreftforeningens innsamlingsaksjon. Din arbeidsplass kan gjøre en forskjell.

Tre personer står sammen innendørs og smiler til kameraet. En person holder et brett med bakverk og drikke.

Siden 2006 har det blitt samlet inn over 500 millioner kroner i innsamlingsaksjonen som går til kreftsaken. De siste årene har flere bedrifter vist hvordan engasjement kan ta form, enten gjennom donasjoner, interne kampanjer, eller valgfrie aktiviteter – og samtidig vist sine ansatte at de tar et samfunnsansvar.

Her er tre måter din bedrift og arbeidsplass kan bidra til aksjonen:

Gi en gave

Gi en gave gjennom direkte donasjon, det er en enkel og effektiv måte å bidra på. For mange bedrifter er dette en mulighet til å støtte forskning som kan redde liv.  

For eksempel kan dere donere en viss andel av det dere selger eller gi et bestemt beløp. Donasjoner kan gjøres raskt og enkelt gjennom dette skjemaet:

kr
Betalingsvalg
Bedriftsinformasjon
Personlig informasjon

Kontaktperson

Instruksjoner for betaling av faktura

Faktura kommer på EHF, hvis mulig, ellers på epost.

Total sum: 15 000 kr

Start en digital innsamling

Bedrifter kan engasjere seg ved å opprette egne digitale innsamlingsaksjoner. Dette skaper et felles mål blant ansatte og gir mulighet til å inkludere kunder og partnere.  

Start en digital innsamling her og del lenken med alle ansatte, så er dere i gang. Dere får en personlig innsamlingsside der dere fritt kan dele informasjon og budskap om innsamlingen. Siden er integrert med både Vipps og kortbetaling, slik at bidrag enkelt kan overføres direkte til deres sak. 

For å engasjere mer kan en digital innsamlingsaksjon kombineres med interne aktiviteter, som konkurranser eller kampanjer. For eksempel kan avdelinger konkurrere om hvem som samler inn mest, eller bedriften kan matche bidragene som ansatte gir. 

Bruk #innsamlingsaksjonen2025 og @kreforeningen i sosiale medier og tagg oss gjerne i det dere gjør!

Arranger egne aktiviteter

Mange bedrifter velger å arrangere egne aktiviteter på arbeidsplassen. Det kan være alt fra loppemarkeder og auksjoner til lotterier og lunsjarrangementer. Slike aktiviteter engasjerer ansatte og skaper en følelse av deltakelse og fellesskap. 

Dere kan for eksempel holde en intern konkurranse, invitere til å løpe, sykle eller gå for kreftsaken. Ha en intern konkurranse mellom avdelinger eller utfordre en partnerbedrift til å gjøre det samme, og se hvem som samler inn mest. 

– Ikke overkompliser det. Bakeren hos oss satte ut et bord med boller hvor folk kunne forsyne seg selv og vippse et valgfritt beløp til Kreftforeningen. Så enkelt kan det gjøres, forteller hun.  
– Madeleine Mittet, ansvar for R. Kjeldsberg AS sitt engasjement under Kreftforeningens innsamlingsaksjon. 

Bli inspirert av eiendomsaktøren R. Kjeldsberg AS sin digitale innsamling 

Hvorfor engasjere seg?  

Kreftforeningens visjon er at flere skal overleve kreft. Aksjonen i 2024 samlet inn over 41 millioner og fullfinansierte fire forskningsprosjekter. Vi ser at det gir resultater.

I 2024 sto næringslivet for 29 % av aksjonens innsamlede midler. Det betyr mye for innsamlingen. Næringslivet har en unik mulighet til å inspirere og mobilisere. For mange bedrifter har dette blitt en tradisjon som styrker fellesskapet internt, samtidig som de bidrar til viktige fremskritt. Vi ønsker flere velkommen med på laget for å støtte kreftsaken.

– Alle kjenner noen som har eller har hatt kreft, inkludert våre ansatte, så derfor ble det naturlig å engasjere oss i kreftsaken. – Madeleine Mittet fra R. Kjeldsberg.

Ta kontakt med oss

Har du spørsmål til hvordan dere kan engasjere dere eller har du en generell henvendelse? Ta kontakt med oss på naeringsliv@kreftforeningen.no. Ønsker dere å prate om mulighetene rundt et større og langsiktig samarbeid, kan du ta kontakt med en av våre partneransvarlige som du ser under.

mann iført blå rutete skjorte.

Øystein Tamburstuen

partneransvarlig

oystein.tamburstuen@kreftforeningen.no90 21 24 84
Mikkel som smiler foran en fargerik bakgrunn.

Mikkel Munthe-Kaas

partneransvarlig

mikkel.munthe-kaas@kreftforeningen.no98 64 05 32

Var dette nyttig?