På gaver til kreftforskning gis det skattefradrag fra første krone og opp til ti prosent av din alminnelige inntekt (inntil 10 000 kroner kan trekkes fra uansett inntektens størrelse).

Dersom du øremerker pengegaven til omsorgs- og/eller helsefremmende arbeid, gjelder de samme reglene som for gaver til andre veldedige organisasjoner. Her får du fradrag for beløp mellom 500 kr og 40 000 kr.

For at du skal kunne få skattefradrag må vi vite fødselsnummeret ditt samt navn og adresse. Dette, sammen med beløpet du har gitt, må sendes inn til skattemyndighetene av oss. Hvis ikke Kreftforeningen har ditt fødselsnummer, kan vi ikke melde inn gaven til skattemyndighetene og du vil ikke få skattefradrag.

Vi sender ut årsoppgave i januar til alle som har gitt til sammen 200 kr eller mer i det foregående året. Denne kan du bruke for å sjekke at riktig beløp er ført i selvangivelsen din.

Gaver gitt på Vipps

Når du gir en gave via Vipps får vi ikke dine personopplysninger. Hvis du vil ha skattefradrag for slike gaver må du ta kontakt med oss direkte slik at vi kan registrere gaven din og fødselsnummeret ditt. Ha gjerne dokumentasjon på gaven klart (kvittering, skjermbilder, mm), så er det lettere for oss å hjelpe deg.

Gaver gitt via Facebook

Når du gir via Facebook sin betalingsløsning, for eksempel til noens bursdag eller på en post Kreftforeningen eller andre legger ut, får vi ikke personopplysninger om deg. Du kan fortsatt få skattefradrag, men du må ta kontakt med oss direkte slik at vi kan registrere gaven din og fødselsnummeret ditt. Ha gjerne dokumentasjon på gaven klart (kvittering, skjermbilder, mm), så er det lettere for oss å hjelpe deg.

Kontakt

Kontakt oss på telefon 21 49 49 21 for å registrere gaver fra Vipps eller Facebook, eller hvis du har andre spørsmål.

ID-nummeret ditt er nummeret du finner over navnet ditt på post fra Kreftforeningen. Ikke ta med eventuell skråstrek og tilleggstall.
Var denne siden nyttig?