Skattefradrag

På gaver til kreftforskning gis det skattefradrag fra første krone og opp til ti prosent av din alminnelige inntekt. For at du skal få skattefradrag på gaver gitt til Kreftforeningen, må vi ha ditt fødselsnummer.

Det er vi i Kreftforeningen som rapporterer gaver til skattemyndighetene. For at du skal få skattefradrag, trenger vi derfor ditt fødselsnummer. Dette sender vi til skattemyndighetene sammen med beløpet du har gitt. I skattemeldingen vil gaven da stå oppført under tema gave og arv.

Registrer ditt fødselsnummer

Logg deg inn på Min side med Vipps eller mobiltelefonnummer for å registrere eller endre ditt fødselsnummer. Du kan også kontakte oss direkte. Vi hjelper deg gjerne.

Vi sendte ut årsoppgaven i februar 2024. Alle som i løpet av 2023 ga til sammen 200 kr eller mer til forskning, eller 500 kroner eller mer til omsorgs- og/eller helsefremmende arbeid, får årsoppgave tilsendt. Det gis ikke skattefradrag for medlemskontingent i Kreftforeningen. Noen får årsoppgaven i postkassen eller Digipost, andre vil få varsel på SMS om at årsoppgaven kan hentes ut ved å logge inn på Min side. Årsoppgaven kan du bruke for å sjekke at riktig beløp er ført i skattemeldingen din.

• På gaver til kreftforskning får du skattefradrag fra første krone og opp til ti prosent av din alminnelige inntekt (skatteetaten.no). Inntil 10 000 kroner kan trekkes fra uansett inntektens størrelse. Står i skattemeldingen oppført som Tilskudd til vitenskapelig forskning under tema Gave og arv.
  • På gaver øremerket omsorgs- og/eller helsefremmende arbeid får du fradrag for beløp mellom 500 og 25 000 kroner. Står i skattemeldingen oppført som Gave til frivillige organisasjoner under tema Gave og arv.

Merk at gave fra innsamlet beløp (for eksempel fra «Min innsamling») og beløp med flere givere (for eksempel fra minnegaver) ikke gir rett til skattefradrag. Det gis heller ikke skattefradrag for medlemskontingent i Kreftforeningen.

Når du gir en gave via Vipps eller Facebook (for eksempel til noens bursdag eller på en post Kreftforeningen eller andre legger ut) får vi ikke dine personopplysninger. Hvis du vil ha skattefradrag for slike gaver må du ta kontakt med oss direkte slik at vi kan registrere gaven din og fødselsnummeret ditt. Ha gjerne dokumentasjon på gaven klar. Det kan være en kvittering, et skjermbilde eller liknende. Da er det lettere for oss å hjelpe deg der og da.

Hvis du vet du har gitt en gave til oss, og den ikke står ferdig oppført i skattemeldingen, kan det tyde på at vi ikke har ditt fødselsnummer registrert. Du kan ikke føre opp gaven på skattemeldingen selv. Ta kontakt med oss direkte innen 1. mars, så vil vi rapportere gaven du har gitt videre til skattemyndighetene.

For gaver til kreftforskning gjelder fullt skattefradrag fra første krone opp til 10 000 kr. Fra 10 000 kr og oppover får dere skattefradrag opp til ti prosent av bedriftens alminnelige inntekt.

Gaver som gis til våre formålsprosjekter er også fradragsberettiget fra 500 kr til 25 000 kr. Her gjelder samme skattefradragsregler som for privatpersoner.

Innrapportering av gaver til skatteetaten gjøres løpende. Har dere gitt via våre gaveskjemaer har vi all informasjonen vi trenger. Har dere gitt på et annet vis og er usikre på om vi har alt vi trenger, ta kontakt på naeringsliv@kreftforeningen.no.

Kontakt oss

Ta kontakt ved spørsmål om skattefradrag på gaver. Vi oppfordrer til å ikke sende sensitive personopplysninger, som sykdomsinformasjon eller fødselsnummer, på e-post.