Inngå samarbeid

Et samarbeid handler om å jobbe sammen for å oppnå et felles mål. I vårt tilfelle handler det om å samle inn penger til kreftforskning, engasjere og bidra til å spre viktig informasjon og budskap. Det klarer vi ikke alene!

Våre samarbeidsformer

Ved hjelp av våre gode samarbeidspartnere øker vi støtten og synligheten til kreftsaken, og får hjelp til å dele viktige budskap. Et samarbeid med Kreftforeningen vil også kunne bidra til å styrke deres eget omdømme, merkevare og engasjement.

Samarbeidsformene krever ulikt ut ifra omfang og innhold i avtalen. Under her kan dere lese mer og finne den samarbeidsformen som kan passe deres bedrift best.

Bli partner

En samarbeidsmulighet for næringslivsaktører som ønsker et langsiktig og tett partnerskap som gagner begge parter. Sammen finner vi tilpassede måter dere kan ta ut engasjement, spre viktige budskap og samle inn penger til formålene dere velger.

Samarbeidet reguleres av en skriftlig avtale hvor begge parter blir enige om avtalens lengde, innhold og aktiviteter. Ut ifra valgt samarbeidsform, vil dere få unike fordeler som er tilpasset størrelsen på deres avtale. Dere vil også få en egen kontaktperson som vil følge dere tett gjennom hele samarbeidet.

*Rosa sløyfe-aksjonen eier vi sammen med Brystkreftforeningen. Ved kommunikasjon og bruk av logo rundt denne aksjonen, må begge parter omtales, eller referere til aksjonen ved å skrive «Rosa sløyfe» eller «Rosa sløyfe-aksjonen».  

Ta kontakt med en av våre partneransvarlige for en prat om et mulig samarbeid.

Får tilgang til alt Kreftforeningen og Rosa sløyfe-aksjonen har.

  • Alle logoer
  • Salg av Kreftforeningen og Rosa sløyfe’s produkter. Inkludert sløyfen.
  • Bruk av alle logoer på egne produkter
  • Tilgang til all vår kompetanse. Inkludert fagpersoner og forskere
  • Mulighet for et tverrfaglig partnerskap
  • Egen profilside på vår nettside
  • Profilering i sosiale medier
  • Skreddersydd aktivitetsplan
  • Egen artikkel og promotering i vårt medlemsmagasin Felles krefter
  • Mulighet for å bidra inn med egen kompetanse til Kreftforeningen

Får tilgang til alt Kreftforeningen har. Og mulighet til å bruke Rosa sløyfe-aksjonen sitt kommunikasjonsbudskap og logo i egen markedsføring og salg.

  • Kreftforeningen og Rosa sløyfe’s logoer
  • Salg av Kreftforeningen sine produkter
  • Bruk av Kreftforeningen sin logo på egne produkter
  • Tilgang til Kreftforeningens kompetanse. Inkludert fagpersoner og forskere
  • Profilering på vår nettside og i sosiale medier
  • Skreddersydd aktivitetsplan

Får tilgang til alt Rosa sløyfe-aksjonen har, samt salg av alle Rosa sløyfe produkter. Og mulighet til å bruke Kreftforeningen sine budskap og logoer i egen markedsføring og salg.

  • Salg av designsløyfen
  • Bruk av Rosa sløyfe sin logo på egne produkter
  • Rosa sløyfe og Kreftforeningen’s logoer
  • Salg av alle Rosa sløyfe sine produkter
  • Tilgang til Rosa sløyfe’s kompetanse rundt brystkreft. Inkluder fagpersoner og forskere
  • Profilering på vår nettside og i sosiale medier
  • Skreddersydd aktivitetsplan

Får tilgang til å bruke Kreftforeningen’s og Rosa sløyfe-aksjonen sine kommunikasjonsbudskap og logoer i egen markedsføring og salg.

  • Kreftforeningen og Rosa sløyfe’s logoer
  • Kommunikasjonsuttak i alle aksjoner og kampanjer
  • Profilering på vår nettside og i sosiale medier
  • Skreddersydd aktivitetsplan og oppfølgning

Bli støttespiller

En samarbeidsmulighet for små næringslivsaktører som ønsker å engasjere sine ansatte, samle inn penger ved salg av egne produkter og samtidig bruke våre logoer i egen markedsføring og kommunikasjon.

Samarbeidet reguleres av en skriftlig avtale med varighet på ett år. Avtalen skal inneholde en beskrivelse av støttespillers planlagte innsamlingsaktivitet(er).

Som støttespiller får dere tilgang til årets støttespilleremblemer og kan bruke disse i deres markedsføring av samarbeidet og støtten. Det medfølger ikke rettighet til å bruke emblemene på deres egne produkter, eller videresalg av våre produkter. Som for eksempel den Rosa designsløyfen.

*Rosa sløyfe-aksjonen eier vi sammen med Brystkreftforeningen. Ved kommunikasjon og bruk av støttespilleremblemet rundt denne aksjonen, må begge parter omtales, eller referere til aksjonen ved å skrive «Rosa sløyfe» eller «Rosa sløyfe-aksjonen».  

En støttespiller samler inn penger til våre aksjoner og/eller kampanjer, og tar ut våre viktige budskap til sine kunder, på sin egen måte. Måten det tas ut på er veldig varierende, som for eksempel; kjøpsutløsende donasjoner, interne arrangementer, auksjoner eller andre kreative påfunn. Her oppfordrer vi til kreativitet, men innenfor rimelighetens grenser.  

  • Støttespilleremblemene til våre aksjoner og kampanjer
  • Profilering av deres navn på vår nettside
  • Oppfølgning før og etter fullførte aktiviteter
  • Informasjon og nyhetsbrev

  • Emblemene må brukes i sin opprinnelige form. De kan ikke plukkes i fra hverandre, eller endres på. Det er kun lov til å regulere emblemets størrelse ut ifra hvilken flate det skal brukes på.
  • Alt materiell dere lager med emblem og støttetekst skal godkjennes før bruk. Emblemet kan ikke plasseres på deres produkt(er).
  • Ved salg av produkt(er) skal emblemet brukes sammen med en tekst som opplyser kjøper om hva de støtter aksjonen med ved kjøp. Omtale som «overskudd» ønsker vi at dere unngår, da dette er diffust og ikke konkret nok for kjøperen.
    • Det kan for eksempel skrives på disse måtene:
      «For hver solgte genser, donerer vi 50kr til Kreftforeningen».
      «I oktober gir vi 20% av alt salg i butikk og nettbutikk til årets Rosa sløyfe-aksjon».
      «For hver handlende kunde gir vi 50kr til Kreftforeningen sin kampanje #sjekkdeg».

Hvordan kan dere ta ut samarbeidet

Ved å inngå et samarbeid kan dere ta større del i en eller flere av våre aksjoner og/eller kampanjer. Hjelp oss å få ut viktige budskap til deres egne samarbeidspartnere, kunder og ansatte, på deres egen måte. Og bidra til å samle inn penger til livsviktige fremskritt innen kreftforskning.

#Sjekkdeg

Budskapet vårt er enkelt: Ta en livmorhalsprøve når du får påminnelse om det, og reduser risikoen for kreft. Livmorhalskreft markeres internasjonalt i januar. Les mer om #sjekkdeg her.

Bilde av to damer som holder en plakat hvor det står sjekk deg

Bidra ved å samle inn penger og spre kampanjen sitt viktige budskap. Sammen øker vi kunnskapen og får flere til å ta livmorhalsprøve når de får beskjed om det.

Hvordan bidra med å spre budskap:

  • Synliggjør samarbeidet med logo
  • Spre kampanjen sitt budskap og materiell
  • Lag eget synlighetsmateriell med vårt budskap tilpasset til deres kanaler og kunder

Hvordan bidra økonomisk:

  • Donasjon ved salg av egne varer, produkter og/eller tjenester (for eksempel 20 prosent av salgssummen)
  • Opprette en digital innsamling
  • Vipps til 2277
  • Gi en bedriftsgave

Målet med kampanjen, er å få flere kvinner til å følge Livmorhalsprogrammet. Antall kvinner som tar livmorhalsprøve har økt siden kampanjen startet i 2015, og mange har unngått å få livmorhalskreft.

Dette viser at innsatsen nytter, men årets kampanje er viktigere enn noen gang. Før pandemien deltok 7 av 10 kvinner i Livmorhalsprogrammet. Ifølge et grovt estimat fra Kreftregisteret var det rundt 55 000 færre enn forventet som tok livmorhalsprøve i 2020. Det må vi gjøre noe med! Sammen kan vi utrydde livmorhalskreft.

Innsamlingsaksjonen

Er en landsomfattende innsamling som skjer hvert år i mars. Privatpersoner, bedrifter og organisasjoner engasjerer seg og bidrar til å samle inn penger på kreative måter. Les mer om Innsamlingsaksjonen her.

To kvinner som holder opp en plakat i snøen.

Bidra ved å samle inn penger og spre aksjonen sitt viktige budskap. Sammen tar vi en skikkelig dugnad for fremtidens kreftpasienter – som plutselig er noen du er glad i.

Hvordan bidra med å spre budskap:

  • Synliggjør samarbeidet med logo
  • Spre aksjonen sitt budskap og materiell
  • Lag eget synlighetsmateriell med vårt budskap tilpasset til deres kanaler og kunder

Hvordan bidra økonomisk:

  • Donasjon ved salg av egne varer, produkter og/eller tjenester (for eksempel 20 prosent av salgssummen)
  • Opprette en digital innsamling
  • Vipps til 3366
  • Gi en bedriftsgave
  • Kjøpe våre produkter

Siden 2006 er det samlet inn over 470 millioner kroner til forskning på kreft. Pengene fra årets aksjon går til forskning slik at alle kreftpasienter som kan ha nytte av det, får tilbud om en gentest tidligere i forløpet – og den beste behandlingen basert på resultatene.  

Vi tar en skikkelig dugnad for fremtidens kreftpasienter – som plutselig er noen du er glad i. Du kan bidra til at flere får effektiv behandling og kan leve lange, gode liv.

Solsmart

Norge er på verdenstoppen i både forekomst og dødelighet av hudkreft. Ved å drive bredt informasjonsarbeid om solvaner, kan kreftformen forebygges slik at færre blir rammet. Les mer om forebygging mot hudkreft her.

En kvinne som ligger på et håndkle med en tatovering på armen.

Bidra ved å samle inn penger og spre kampanjen sitt viktige budskap.

Hvordan bidra med å spre budskap:

  • Synliggjør samarbeidet med logo
  • Spre kampanjen sitt budskap og materiell
  • Lag eget synlighetsmateriell med vårt budskap tilpasset til deres kanaler og kunder

Hvordan bidra økonomisk:

  • Donasjon ved salg av egne varer, produkter og/eller tjenester (for eksempel 20 prosent av salgssummen)
  • Opprette en digital innsamling
  • Vipps til 2277
  • Gi en bedriftsgave

Sol er bra for helsa i små mengder, men rundt 9 av 10 tilfeller av hudkreft i Norge har sammenheng med for mye intens sol og solarium. UV-strålene gir også tidligere rynker og pigmentflekker.

Norge er blant landene i verden som har størst forekomst av den alvorlige og stadig økende hudkrefttypen melanom (også kalt føflekkreft). Slik trenger det ikke å være, for vi vet mye om hvordan vi kan forebygge hudkreft.

Rosa sløyfe-aksjonen

Er en internasjonal folkebevegelse som markeres årlig i oktober måned. Aksjonen eies av Brystkreftforeningen og oss sammen, og har blitt arrangert i Norge helt siden 1999. Les mer om Rosa sløyfe-aksjonen her.

Ung kvinne holder en plakat med Boobs på

Næringslivets bidrag til aksjonen har en enorm betydning. I fjor engasjerte over hundre bedrifter seg og bidro til innsamlingsrekord.

Bidra ved å samle inn penger og spre aksjonen sitt viktige budskap.

Hvordan bidra med å spre budskap:

  • Synliggjør samarbeidet med logo
  • Spre aksjonen sitt budskap og materiell
  • Lag eget synlighetsmateriell med vårt budskap tilpasset til deres kanaler og kunder

Hvordan bidra økonomisk:

  • Donasjon ved salg av egne varer, produkter og/eller tjenester (for eksempel 20 prosent av salgssummen)
  • Selge Rosa sløyfe sine produkter
  • Opprette en digital innsamling
  • Vipps til 2266
  • Gi en bedriftsgave
  • Kjøp årets designsløyfe
  • Kjøpe Rosa sløyfe sine produkter

Målet med Rosa sløyfe-aksjonen er å vise solidaritet med brystkreftrammede, spre informasjon og øke kunnskapen om brystkreft samt å støtte brystkreftforskning. Inntektene fra aksjonen går til forskning på brystkreft slik at flere kan overleve og at flere får best mulig livskvalitet etter brystkreftbehandling.

Hvert år løfter Rosa sløyfe et informasjonstema som skal løfte en viktig problemstilling innenfor brystkreftområdet og bidra til å øke kunnskapen om brystkreft. 

Menn gjør noe med det

Kampanjen setter søkelys på menn og kreft i november. Er du mann, har du 30 prosent høyere risiko for å få kreft. Og 43 prosent høyere risiko for å dø av kreft, enn en kvinne. Hjelp oss å gjøre noe med denne forskjellen. Les mer om menn og kreft her.

et par menn som står ved siden av hverandre.

Bidra ved å spre budskapet vårt. Eller bidra til arbeidet med menn og kreft ved å samle inn penger.

Derfor har vi en kunnskapsbank for menn, en mannekreftportal, der vi samler alt du trenger å vite om menn og kreft.

Hvordan bidra med å spre budskap:

  • Synliggjør samarbeidet med logo
  • Spre kampanjen sitt budskap og materiell
  • Lag eget synlighetsmateriell med vårt budskap tilpasset til deres kanaler og kunder

Hvordan bidra økonomisk:

  • Donasjon ved salg av egne varer, produkter og/eller tjenester (for eksempel 20 prosent av salgssummen)
  • Opprette en digital innsamling
  • Vipps til 2277
  • Gi en bedriftsgave
  • Kjøpe våre produkter

Hovedmålet med kampanjen er å kommunisere fakta om kreft for å bidra til økt kunnskap. Sånn at flere tar tak i det og gjør noe med det.

De tre siste årene har vi hatt Menn snakk om det, en åpenhetskampanje med målgruppen menn som har eller har hatt kreft – hvor vi har oppfordret til å snakke/være åpen. Nå ønsker vi at menn skal gjøre noe med det.

Merker du en forandring – ikke glem det/gjem det, MENN gjør noe med det.

Kreftforeningens juleaksjon

Aksjonens mål er å samle inn penger til forskning og handler om å gi håp til kreftsyke i en tid som kan oppleves vanskelig. Bidra til livsviktig kreftforskning, slik at flere kan komme hjem til jul, nyttår og alle andre dager i året. Les mer om Juleaksjonen her.

Bilde av mor og sønn som lager stjerne

Bidra ved å spre aksjonen sitt viktige budskap og samle inn penger til kreftforskning.

Hvordan bidra med å spre budskap:

  • Synliggjør samarbeidet med logo
  • Spre aksjonen sitt budskap og materiell
  • Lag eget synlighetsmateriell med vårt budskap tilpasset til deres kanaler og kunder

Hvordan bidra økonomisk:

  • Donasjon ved salg av egne varer, produkter og/eller tjenester (for eksempel 20 prosent av salgssummen)
  • Selge Kreftforeningen sine julestjerner
  • Opprette en digital innsamling
  • Vipps til 2277
  • Gi en bedriftsgave
  • Kjøpe våre produkter

Kreftforeningens juleaksjon er en årlige innsamling som arrangeres fra midten av november og ut hele desember. Aksjonen handler om å samle inn penger til forskning, sånn at kreftpasienter kan få et håp i en tid som ellers kan oppleves som vanskelig.

Derfor henges det også opp tusenvis av stjerner på norske sykehus og sykehjem, gitt av folk over hele landet. Stjernene skal symbolisere at det er mange som tenker på dem. 

Pengene fra stjernesalget og aksjonen går til livsviktig kreftforskning, slik at flere kan komme hjem til jul, nyttår og alle andre dager i året.

Kompetanse

Næringslivet spiller en nøkkelrolle inn i Kreftforeningens visjon om et liv uten kreft. Skal vi lykkes med våre strategiske mål trenger vi bistand med blant annet teknologi, kunnskap og andre erfaringer som kan løse de mange utfordringene vi står ovenfor.

Kvinner sitter rundt et bord i et møterom og snakker

Som partner kan din bedrift bidra inn med deres kjerne kompetanse. Dette vil kunne være med å styrke Kreftforeningens arbeid ytterligere.

Hvordan bidra med å spre budskap:

  • Synliggjør samarbeidet med logo
  • Lag eget synlighetsmateriell med vårt budskap tilpasset til deres kanaler og kunde

Forskningsprosjekter

Kreftforeningen tildelte over 270 millioner kroner til ulike kreftforskningsprosjekter i 2023. Hvert år bestemmer vi oss for noen viktige områder som skal få støtte. Din bedrift kan være med å bidra inn til disse forskningsprosjektene og velge ut konkrete områder som dere får følge på nært hold.

en kvinne i laboratoriefrakk og hansker.

Støtte konkrete forskningsprosjekter via Kreftforeningen.

Hvordan bidra med å spre budskap:

  • Synliggjør samarbeidet med logo
  • Spre informasjon om forskningsarbeidet til Kreftforeningen
  • Lag eget synlighetsmateriell med vårt budskap tilpasset til deres kanaler og kunder

Hvordan bidra økonomisk:

  • Direkte donasjon, donasjon ved salg av egne varer, produkter og/eller tjenester

Ta kontakt

For generelle hevendelser eller spørsmål rundt støttespiller, ta kontakt på naeringsliv@kreftforeningen.no. Ønsker dere å prate om mulighetene rundt et større samarbeid, ta kontakt med en av våre partneransvarlige.

mann iført blå rutete skjorte.

Øystein Tamburstuen

partneransvarlig

oystein.tamburstuen@kreftforeningen.no90 21 24 84
Mikkel som smiler foran en fargerik bakgrunn.

Mikkel Munthe-Kaas

partneransvarlig

mikkel.munthe-kaas@kreftforeningen.no98 64 05 32
en mann med skallet hode og blå skjorte.

Bjørn Einar Romøren

partneransvarlig

bjorn.einar.romoren@kreftforeningen.no98 62 62 62

Var dette nyttig?