– Et sted for å senke skuldrene og puste ut

– Vi har tegnet et bygg uten korridorer, men med mye lys og luft, som har god kontakt med uteområdene, sier Jon Eirik Urstad, arkitekt hos Slyngstad Aamlid Arkitekter. Illustrasjon: Slyngstad Aamlid Arkitekter.

Hvordan skape ro og avslapning midt i et veikryss? Utfordringen til Slyngstad Aamlid arkitekter når de skulle tegne Vardesenteret på Ålesund sjukehus, var ikke bare enkel.

Vardesenteret ønsker å være et annerledes venterom. Kreftpasienter og pårørende tilbringer mye tid på sykehuset og sykehusmiljø. Visjonen med Vardesenteret Møre og Romsdal er at det skal være et annerledes sted hvor man kan slappe av. I Ålesund skal det nye Vardesenteret bygges på en parkeringsplass midt mellom kreftbygget og Åse pasienthotell.

Utformingen skal skape ro

– Tomta er relativ kaotisk. Det er trafikk på flere sider og i det hele tatt et område uten mye ro og avgrensninger, forteller Jon Eirik Urstad, fra Slyngstad Aamlid Arkitekter. Han er arkitekten som står bak Vardesenteret Møre og Romsdal. – Derfor har det vært viktig å forsøke å skjerme bygget mot trafikken, og lage en liten lomme med ro, forklarer Urstad.

Jon Eirik Urstad arkitekt hos Slyngstad Aamlid Arkitekter.

Tomta er relativt kaotisk. Derfor har det vært viktig å forsøke å skjerme bygget mot trafikken, og lage en liten lomme med ro.

Jon Eirik Urstad

Vardesenteret har derfor fått en tett fasade mot nord og veien til hovedinngangen og parkeringsplassen på sykehuset. For å skape en mykere overgang fra trafikk og vei, til et bygg som skal gi rom for ro og avslapning, har de tatt noen konkrete grep ved inngangen. Se flere illustrasjonsbilder lengre ned i saken.

– Vi har tenkt at et takoverbygg med spileverk og beplantning, før glassveggen kommer, vil bidra til at området oppleves litt mer avskjermet, selv om den fysiske avstanden ikke er stor. Ellers kommer det mye lys gjennom vinduene. Og så håper jeg at klatreplantene vokser og trives opp langs spileveggen slik at lyset kan filtreres og man får opplevelsen av å være i naturen.

Ingen korridorer, mange farger

Området mot sør, mot Åse pasienthotell, har store vinduer, slik at innerommet skal oppleves som åpent, lyst og luftig.

Vardesenteret skal være et sted på sykehuset som er for kreftrammede, pårørende og etterlatte. En gruppe som tilbringer mye tid på sykehuset. Vi ønsker at Vardesenteret skal være et sted på sykehuset som ikke ser ut som, lukter eller føles som sykehuset for øvrig. Et pusterom fra (sykehus)hverdagen. Hva har du gjort for å få til dette?

– Vi har tegnet et bygg uten korridorer, men med mye lys og luft, som har god kontakt med uteområdene. Naturlige materialer i interiør og fasader, og bruk av farger gjør at man kommer seg litt bort fra det man ofte forbinder med sykehus, sier Urstad.

Opptatt av sluttbrukeren

Arkitekten er opptatt av materialvalgene, og mener det vil være vesentlig for uttrykket på Vardesenteret. Urstad motiveres av å tegne gode bygg for dem som faktisk skal bruke dem.

– Jeg spent på om bygget svarer til forventninger og funksjoner. Det er alltid spennende, særlig når vi har vært litt presset på kvadratmeter som her. Jeg håper vi kan gjennomføre med de foreslåtte materialene, slik at bygget får en naturlig karakter, og at effekten av spileverk med klatreplanter utenfor glassfasaden blir fin. Da skal jeg være godt fornøyd.

– Hvilken følelse håper du besøkende får når de sitter i det ferdigbygde Vardesenteret?

– At de har fått senket skuldrene og pustet litt, avslutter Jon Eirik Urstad.