Om Vardesenteret

Vardesenteret er en gratis møteplass på de største sykehusene i landet for alle som er rammet av kreft. Du er like velkommen om du er pårørende, etterlatt, nåværende eller tidligere kreftpasient.

Foto: Ole Martin Wold

Du kan stikke innom når det passer deg og bli så lenge du vil. Vi er her når du trenger oss.

Ønsker du å snakke med noen som har gått igjennom det samme som du gjør akkurat nå? Vil du lære hvordan du kan trene, sminke deg, takle tankekjør og få inspirasjon til hva du helst bør spise når du har kreft? Eller har du bare lyst å sitte alene med en vaffel og en kaffekopp før eller etter behandling? På Vardesenteret er det opp til deg.

Vardesenteret er et fantastisk tilbud. Der kunne jeg slappe av, samle krefter og prate tull med herlige mennesker. Det var aldri noe press eller mas. De hadde en utrolig evne til å se om jeg ville sitte for meg selv eller om jeg var klar for sosialisering.

Erik W. Mohn

Et offentlig-frivillig samarbeid

Vardesenteret er et samarbeid mellom Kreftforeningen og helseforetakene. Kreftforeningen som en frivillig organisasjon og sykehusene som en offentlig aktør jobber tett sammen for kreftpasienter og pårørende. Sammen skaper vi møteplasser med aktiviteter som fremmer livskvalitet, velvære og mestring.

Det første Vardesenteret ble etablert på Radiumhospitalet av Kreftforeningen og Oslo universitetssykehus i 2010. Dette ble raskt en nasjonal satsing, med etablering av sentre flere steder i landet. I dag har vi syv Vardesentere, i seks norske byer.

Navnet Vardesenter er ikke tilfeldig. Fra gammelt av har folk bygget varder for at reiser over ukjente fjell og landskap skal bli tryggere. En Varde representerer trygghet, den forteller hvor man er, at noen har vært der før, samtidig som det er en veiviser videre.

Samarbeidspartnere og sponsorer

Vardesenterne finnes og driftes takket være gaver, innsamlede midler, samarbeidspartnere og sponsorer.

Eckbo’s legater er hovedsponsoren for Vardesenteret. Blant andre stiftelser, legater og bedrifter som har bidratt med støtte kan vi nevne Peab Norge, Gjensidigestiftelsen, Fotograf Knut Bry, DNB Nor, Rjukan Radiumforening, Veritas, Ventistål, Sparebank 1 Midt-Norge, TrønderEnergi, ØKAW arkitektkontor, kunstner Birgitte Bøe, Fotophono AS og Halfdan og Margit Jacobsens legat.

Ønsker du eller din bedrift å støtte Vardesenteret? Ta kontakt med Kreftforeningen.

Var dette nyttig?