Vi åpner Vardesenter i Ålesund i 2023

I løpet av 2023 vil et helt nytt Vardesenter stå klart i Ålesund. Nå kan du bli med å bygge et viktig mestringssenter og møteplass for kreftpasienter, pårørende og etterlatte i Møre og Romsdal. Her ser du hvordan du kan bidra.

Vi trenger din hjelp

Det skal bygges et helt nytt bygg som skal huse det nye Vardesenteret. Bygget skal stå mellom kreftbygget og Åse hotell. Vardesenter er en møteplass for alle kreftpasienter, pårørende og etterlatte i Møre og Romsdal. Kreftforeningen samler nå inn penger til å finansiere senteret, som åpnes i 2023.

Bli med og støtt prosjektet!

Om Vardesenteret Møre og Romsdal

Det er første gang Helse Møre og Romsdal HF og Kreftforeningen inngår et samarbeid om et tilbud for kreftrammede i Møre og Romsdal. Etableringen av Vardesenteret er et unikt topartssamarbeid.

Vardesenteret er et mestringssenter for kreftpasienter, pårørende og etterlatte, med varierte aktiviteter og tilbud. Senteret skal være et sted å komme innom, en møteplass for uformelle samtaler, men også et sted for å få råd og veiledning om egen situasjon. Senteret vil være bemannet av fagpersoner, likepersoner og frivillig vertskap.

Det blir bygget et helt nytt bygg som skal huse det nye mestringssenteret. Selve bygget skal stå på området mellom kreftbygget og pasienthotellet.

Byggestart er planlagt i løpet av 2022. Vardesenteret vil bli åpent for besøkende allerede i 2023.

Jorun Bøyum, leder for Klinikk for kreftbehandling og rehabilitering i Helse Møre og Romsdal.
Foto: Kreftforeningen

Vi har jobbet i mange år for å få etablert et Vardesenter i Ålesund. For å gi kreftpasienter et helhetlig tilbud, også utover den medisinske behandlingen.

Jorun Bøyum

Stor verdi å møte andre

Ingunn Istad Erstad jobber som kreftsykepleier poliklinikken ved Ålesund sjukehus, og gleder seg til Vardesenteret åpner i 2023.

– På poliklinikken blir fokuset ofte mest på sykdommen og behandlingen. På Vardesenteret kan du møte andre i lignende situasjoner. Vardesenteret skal være en uformell plass hvor du kan komme uten agenda og plan. Vi skal ikke undervurdere betydningen av å møte andre som har kjent det samme på kroppen. Det er godt å høre at er «vanlig» å ha det slik du har det.

Slik kan du støtte

1. Åpne Vipps-appen
  2. Klikk på Send
  3. Søk etter 2255
  4. Velg Vardesenteret Ålesund
  5. Klikk Send

Merk betalingen med «Vardesenter i Ålesund»

Start din egen innsamling

Hjelp oss å samle inn midler for å bygge Vardesenter i Ålesund.

Bli frivillig på Vardesenteret

Bidra til å skape en pause i hverdagen for personer som er rammet av kreft.

Var dette nyttig?