Team Joggis hedrer sin døde kompis

Nå løper barndomskameratene bokstaveligtalt kreftsakens ærend. Nylig samlet de inn 58 000 kr til byggingen av Vardesenteret Møre og Romsdal.

Mads Melbø (til høyre) og Kenneth Holsæker minnes sin barndomskamerat Jan-Ove Farstad, Joggis, og samler inn penger til Vardesenteret.

Lørdag 28. mai samlet Mads Melbø og Kenneth Holsæker hele 170 sprekinger til å delta på Vartdalsstranda halvmaraton.

– Årets arrangement var en suksess og jeg tenker at dette er et arrangert som kommer til å utvikle seg de kommende årene. Vi gleder oss allerede til neste års arrangement. Planleggingen er allerede i gang, sier Melbø, en strålende fornøyd arrangør.

Men først må vi skru tiden nesten 40 år tilbake.

Klengenavn

På 80 og 90 tallet var Jan-Ove Farstad en ivrig fotballspeller som sprang og herjet på ujevne gressmatter på Søre-Sunnmøre, med Vartdal IL på brystet. Han fikk tidlig i karrieren klengenavnet Joggis, et navn som hang ved han hele livet.

Men i 2016 får Jan-Ove Farstad kreft. Han får gode prognoser i starten og har godt håp. Men bare ett år etter at han fikk diagnosen, dør Joggis av kreft. Etter begravelsen får kameraten Mads Melbø en ide om å samle gamle kamerater av Jan Ove til et team for å delta på Oslo Maraton

– Når jeg springer tømmer jeg hodet og tenker på en helt annen måte enn jeg gjør ellers. Og det var rett etter begravelsen til han Joggis, at det bare datt ned i hodet på meg – «Team Joggis», forteller Mads Melbø.

Arrangerte lokale løp

Melbø inviterte med seg Holsæker som sin medsammensvorne og plutselig var Team Joggis en Facebook gruppe bestående av gamle kamerater av Jan Ove. 13-14 av medlemmene stod på startstreken til Oslo maraton 2017. Mange hadde ikke sett hverandre på mange år. Nå skulle de samles og springe for han Joggis.

Etter 2017 dabbet det litt av for de fleste i det opprinnelige Team Joggis. Men Melbø og Holsæker holdt fram med joggingen og stilte til start på mange løpsarrangement som Team Joggis. Under de to korona-årene ble de fleste store løpsarrangement avlyst. Som en erstatning for løpene ble det isteden arrangert virtuelle løp.

Team Joggis kontaktet en lokal løpegruppe, Volda i Vinden IL, for å høre om det ikke gikk and å arrangere et litt mindre fysiske løp. Dette resultere i Rotevatnet halvmaraton, et arrangement med 45 deltakere. Arrangementet ble en suksess og gav mersmak. Våren 2021 arrangerte Team Joggis Vartdalsstranda halvmaraton for første gang. Prinsippet var at sponsorene skulle betale for utgiftene med arrangementet og 100 prosent av deltakeravgiften skulle gå til Kreftforeningen. Dette var en suksessoppskrift som samlet inn nær 30 000 kroner.

En selvfølge å støtte Vardesenteret

Da det ble kjent at Helse Møre og Romsdal HF og Kreftforeningen skal etablere et Vardesenter i Ålesund, var det helt naturlig at pengene fra årets løp, Vartdalsstranda halvmaraton, skulle dones til Vardesenteret.

– Det var en selvfølge at vi skulle støtte Vardesenter. Det er ekstra kjekt å se igjen midlene som er innsamlet i et lokalt senter. Vardesenteret vil styrke kreftbehandlingen i hele fylket, sier Melbø.

Team Joggis donerer hele påmeldingsavgiften til Vardesenteret Møre og Romsdal.

– Påmeldingsavgiften er minimum 100 kroner. Så kan folk velge selv hva de skal gi. Erfaringene fra i fjor er at de fleste gir mye mer, forteller Melbø. – Vi ser at det er mange som ønsker å være med og støtte kreftsaken, Kreftforeningen og Vardesenteret. Vi ønsker å lage en folkefest på Vartdal denne dagen.

Bli med å spring i 2023

Denne uka overførte Team Joggis hele 58 000 kroner etter årets Vartdalsstranda halvmaraton.

– Vi er veldig fornøyd! Dette viser at driftsmodellen vår fungerer som vi har tenkt. Sponsorene betaler for selve arrangementet og deltakerne betaler til Kreftforeningen, sier Melbø som allerede er godt i gang med å planlegge neste års arrangement.