Semidigitalt mestringskurs for pasienter og pårørende

For pasienter og pårørende i Skaun og Orkland.

En kreftdiagnose påvirker kropp, følelser og tanker. På mestringskurset får du veiledning til å rydde i tankene og akseptere følelsene. Vi legger til rette for erfaringsutveksling mellom deltagerne.

Undervisning foregår digitalt fra Vardesenteret og Pusterommet, St. Olavs hospital, men du deltar fysisk i en gruppe i din kommune. Kurset legger til rette for erfaringsutveksling mellom deltakerne i din gruppe.

Det er gratis å delta, men krever påmelding. Du må delta på den første samlingen for å kunne være med videre.

Tid og sted:

Kurset består av fem torsdager, fra kl. 13.00 – 15.00. Oppstart: 15. oktober.

Kursdatoer:

  • 15. oktober
  • 22. oktober
  • 29. oktober
  • 05. november
  • 12. november

Påmelding:

Ta kontakt med kursansvarlig i din kommune:

  • Skaun: Liv Ågot Hågensen, tlf. 93041176
  • Orkland: Friskliv og mestring, tlf. 94823420

Kursets innhold:

Kursleder fra St.Olavs hospital er sykepleier og faglig rådgiver Cinzia Marini. De lokale gruppene ledes av kreftkoordinator i hver kommune.

Undervisningen er basert på Acceptance and Commitment Therapy (ACT), som på norsk er aksept og forpliktelsesterapi.

De fem samlingene vil gi deg:

  • Modeller og øvelser som kan gjøre det lettere å håndtere hverdagen
  • Bevissthet rundt hva som hemmer og fremmer mestring
  • Kjennskap til hvordan tanker, følelser og symptomer innvirker på måten man opplever livet
  • Mulighet for erfaringsutveksling og refleksjoner i din lokale gruppe med andre i sammenlignbar situasjon

Var dette nyttig?