Mini-Vardesenteret i Ålesund – et tilbud mens vi venter

Foajeen på kreftbygget i Ålesund har gått gjennom en «bli-ny-dag». Nå er den forvandlet til et mini-Vardesenter. Her møter du frivillig og likepersoner hver tirsdag og torsdag.

Besøkende på mini-Vardesenteret, Ålesund
Foto: Casper B. Kanestrøm HMR

– Selv om Vardesenteret Møre og Romsdal ikke åpner før til høsten, ønsker vi å gi dagens pasienter et tilbud. Nå åpner vi mini-Vardesenteret to dager i uka. Her vil kreftrammede møte frivillige og likepersoner til en samtale. Eller bare en kopp kaffe, forteller Tom Anders Stenbro, distriktsleder Kreftforeningen Midt-Norge.

Foajeen i kreftbygget har gått gjennom en liten «bli-ny-dag». Grønne planter og nye plakatvegger, skal prøve å gi et inntrykk av hvordan det vil bli på et fullskala-Vardesenter.

Flere frivillige samlet på Vardesenteret.
Foto: Casper B. Kanestøm, HMR

Vardesenteret er et samarbeid mellom Helse Møre og Romsdal HF og Kreftforeningen. Det er mindre enn et år siden avtalen kom i havn. Tirsdag denne uken var det samlet ansatte fra sykehuset, Kreftforeningen og 15 frivillige til åpningen av mini-Vardesenteret. I påvente av det faktiske Vardesenteret prøver aktørene å gi pasienter og pårørende en liten forsmak på hva som vil komme.

– Vi håper at dette vil gi de besøkende et inntrykk av hvordan det vil bli i det nybygde Vardesenteret, fortsetter Stenbro.

Frivillige til stede

Tirsdag og torsdag hver uke møter du frivillige fra Kreftforeningen på mini-Vardesenteret. De er tilstede for en prat eller en kopp kaffe.

– Jeg har vært kreftsyk selv. Og nå synes jeg det er godt å hjelpe andre og kunne gi noe tilbake. Jeg savnet informasjon og hjelp da jeg gikk til behandling for noen år siden, sier Kurt Myrvang, han har vært frivillig i flere år. Selv trenet han mye på Pusterommet da han var syk.

Jeg vet hvor viktig der er at nye og gamle pasienter møter hverandre og treffer likesinnede.

Kurt Myrvang, frivillig, likeperson og tidligere kreftsyk

De frivillige er helt avgjørende for hvordan det er på Vardesenteret. Det er de som skaper den varme gode atmosfæren, det er de som ønsker de besøkende velkommen. Mini-Vardesenteret er driftet av frivillige.

– Vi er overveldet over engasjementet fra de frivillige, det allerede mange som vil bidra og bruke av sin tid til å være til stede. Men vi vil trenge enda flere når vi åpner til høsten, så det er bare å melde interesse allerede nå, oppfordrer Stenbro.

Ja, jeg vil bli frivillig

Vil du bidra som frivillig? Du må ikke ha erfaring med kreft – bare ha lyst til å bidra! Hvilke aktiviteter som trenger frivillige, og hvor i landet, varierer. Meld interesse, så kontakter vi deg og forteller om hvilke aktiviteter som har behov akkurat nå.

Travel vår

Det første spadetaket på tomta, er planlagt 1. april.

– Dette har jeg ventet på så lenge. Jeg gleder meg enormt! Med mini-Vardesenteret på plass, så er vi et steg nærmere det faktiske bygget. Dette senteret vil gi kreftpasientene et helhetligtilbud, utover den medisinske behandlingen, sier Jorun Bøyum leder for Klinikk for kreftbehandling og rehabilitering i Helse Møre og Romsdal.

Jobben med å ansette en leder for senteret, er også i startgropa. Så denne våren vil gå med å forme og bygge senteret og dets innhold – bokstavelig talt.

To personer klipper snor, åpning av mini-Vardesenter
Foto: Casper B. Kanestrøm, HMR

Innspill fra deg og meg

Vardesenteret er en møteplass hvor du får hjelp og veiledning til komme deg gjennom kreftbehandling, eller leve med en kreftsykdom. Du trenger ikke henvisning eller bestille time for å komme innom. Det vil arrangeres ulike kurs, foredrag og aktiviteter. Men Kreftforeningen ønsker innspill fra kreftrammede, pårørende og etterlatte, om hva de savner av tilbud i dag.

–  Vi ønsker veldig gjerne at potensielle brukere av senteret skal komme med sine ønsker om hva vi kan fylle dagene på senteret med. Det er de som vet hvor skoen trykker og hva de ønsker hjelp til. Har du tanker, spørsmål eller ideer, vil vi gjerne høre fra deg, sier Stenbro.

Vardesenteret Møre og Romsdal skal bygges mellom kreftbygget og Åse pasienthotellet og dørene åpnes i løpet av høsten 2023.