Åretak mot kreft

Nordmenn finner på de villeste ting for å samle inn penger til kreftsaken. Robin (28) rodde fra Trondheim til Ålesund.

Dette innlegget er mer enn 3 år gammelt
Robin Halsebakk i robåten han rodde fra Trondheim til Ålesund.
Foto: Paal Audestad

20-åringen: Engasjement

Trebåten skjærer seg gjennom fjorden under septembertunge trønderskyer. Trondheim er i ferd med å forsvinne bak forrige bukt. Robin Halsebakk (28) ror med ryggen mot mål. Hendene er polstret med treningshansker, håndleddene er stivet av, rumpa plassert på tempurputer. Destinasjon: Ålesund.

Hvor langt er egentlig 179 nautiske mil i robåt?

Forbaska langt.

– Jeg angrer litt allerede, sier kollegaen Petter Gunnarstein (44) til sin hakket yngre og sprekere makker.

Han skal også være med på den åtte dager lange reisen. På veien skal duoen samle inn penger til kreftsaken. Robin drar årene mot seg i lange drag:

– Vi skal i hvert fall komme oss ut av Trondheimsfjorden i dag!

Robin, Petter og Kåre i robåten.
Robin (bak) engasjerte seg for kreftsaken etter at både morfaren og tanten døde av kreft. Her er han på vei ut av Trondheimsfjorden med kollegene Petter (foran) og Kåre (i midten). Foto: Paal Audestad

80 år med fremskritt ville ikke vært mulig uten det store engasjementet og givergleden i befolkningen. Når folk vil skape oppmerksomhet og samle inn penger til Kreftforeningens arbeid, er påfunnene mildt sagt varierte. Ikke minst blant unge.

Folk sparker fotball til inntekt for kreftsaken, synger, arrangerer gjørmeløp, spraylakkerer brannbiler rosa og ønsker seg donasjoner i bryllupsgave. Folk går, løper og sykler. Og noen ytterst få tar årene fatt.

Egne krefterfaringer

Bortsett fra en porsjon herlig galskap – hva får et menneske til å ro fra Trondheim til Ålesund?

– Kreft er personlig for meg, forteller Robin dagen før avreise.

Både morfar og tante døde av kreft. Og kona til Petter har hatt kreft. Hun er kreftfri nå. Å oppleve sykdommen på kloss hold, gjorde at vi ville engasjere oss.

Robin Halsebakk

Syklet Norge på langs

Dette er ikke først gang de finner på sprell for en god sak. I fjor syklet Robin hele Norge på langs, med Petter i følgebil. Duoen, begge ansatte i brønnbåtselskapet Sølvtrans, ønsket å samle norske sjømatbedrifter om et felles prosjekt. I løpet av 500 sykkelmil fikk de 130 sjømatbedrifter til å donere over én million kroner til kreftsaken.

– Det var veldig kjekt, først og fremst fordi vi fikk med oss så mange folk på veien, forteller Robin.

– Da vi kom hjem var familie og kolleger veldig glade for det vi hadde gjort. Jeg var stolt etterpå. Det er en god følelse.

Ungt engasjement

Hver vinter går 20 000 russ fra dør til dør med innsamlingsbøsser for Kreftforeningens aksjon. De utgjør kjernen av kreftsakens unge engasjement, sier sjef for markedsavdelingen i Kreftforeningen, Ellen Døvle Kalland.

– Russen er helt avgjørende for at Kreftforeningen kan dele ut mange titalls millioner kroner til forskning og omsorgstiltak hvert år. Disse 17-18-åringene legger ned mye kreativitet, slit og pågangsmot i dette arbeidet. Det er vi utrolig takknemlige for, sier Kalland.

Tre ungdommer med bøsse. Foto
Foto: Kjell Inge Søreide

Russen har vært med siden starten av Kreftforeningens innsamlingsaksjon i 2006 (tidligere Krafttak mot kreft). Dette engasjementet startet i sørvest-Norge og spredte seg raskt utover landet. Engasjerte unge har en lang tradisjon i Kreftforeningen. Før innsamlingsaksjonen solgte barn og unge lilje-pins til inntekt for Kreftforeningen gjennom «Liljer for liv»-aksjonen.

I dag kjenner engasjementet og kreativiteten blant folk ingen grenser, mener Kalland.

– Det er veldig inspirerende å se at givergleden og ønsket om å bidra står så sterkt, ikke minst blant unge.

Folk engasjerer seg

• Testamentariske gaver er Kreftforeningens største inntektskilde. I 2017 utgjorde testamenter 24 prosent av våre totale inntekter.
  • Mange ønsker seg donasjoner til Kreftforeningen i bryllupsgave. I fjor fikk Kreftforeningen 168 450 kroner fra bryllupsgaver.
  • Siden september 2017 har Kreftforeningen fått over 20 millioner kroner gjennom Facebooks innsamlingsløsninger. Pengene kommer i hovedsak fra privatpersoner som starter sin egen innsamling.

Nådde mål

Åtte dager etter første åretak i Trondheimsfjorden, ror Robin og Petter inn mot mål. Over 200 personer tar dem imot på havna i Ålesund.

– Turen gikk tusen ganger bedre enn fryktet. Den første dagen var verst. Da hadde vi gnagsår overalt. Men kroppen ble bare bedre og bedre, sier Robin.

I ei uke har han og Petter klart å utløse giverglede gjennom videoer og oppdateringer på Facebook. Båten er auksjonert bort for 180 000 kroner. Til sammen har de rundet 800 000 kroner.

– Høydepunktet var definitivt å ro i land her i Ålesund og bli mottatt av en stor folkemasse, statsråder, kajakkpadlere, redningsskøyten og brannskøyten som sprutet vann. Det var helt Hollywood! Vi er ekstremt takknemlige. Dette er stort, sier Robin.

80 år med fremskritt

I Kreftforeningens magasin, Felles krefter, ga vi høsten 2018 et ansikt til viktige fremskritt i vår 80-årige historie – resultater som gir håp for framtiden.

No posts found