Om kreft

3 av 4 som får kreft i Norge overlever. Det er dobbelt så mange som for 50 år siden. Her finner du informasjon og råd om symptomer, forebygging, undersøkelser, behandling og livet etter kreft.

Hva er kreft

Ved kreft har det oppstått skader (mutasjoner) i cellens arvestoff, slik at cellene deler seg ukontrollert.

Kreft i Norge

I 2022 fikk 38 265 mennesker i Norge kreft. Flere vil få kreft i fremtiden. 3 av 4 overlever kreft i dag.

Behandling av kreft

Hvordan kreft behandles varierer fra pasient til pasient. Ofte består behandlingen i en kombinasjon av ulike metoder.

Undersøkelser

Det finnes flere undersøkelser for å utrede kreft, som undersøkelse for å forebygge kreft eller for å finne ut av hvilken behandling man bør ha.

Om menn og kreft

Menn har 30 % økt risiko for å få kreft. Her finner du en samleside med alt du trenger å vite om menn og kreft: Hvordan du kan minimere risikoen, hva du bør følge med på og når du skal gå til lege.

Dine rettigheter

Til deg som har kreft, har hatt kreft eller står nær noen med kreft. Hvilke rettigheter har du? Hvilke støtteordninger finnes? Få råd om dette og mer.

Pasientforeninger

Kreftforeningen samarbeider med 17 frivillige, selvstendige pasientforeninger som representerer kreftrammede og pårørende.

Bilde av en dame som jobber i vår rådgivningstjeneste

Trenger du å snakke med noen?

Hos Kreftforeningens rådgivningstjeneste treffer du erfarne fagfolk som har god tid til å snakke med både barn og voksne.
Det er helt gratis.