CrossFit mot Kreft ble suksess

Da treningskameraten Anders fikk kreft i 2013, bestemte Jeanette Vatnamo Hustad og crossfit-miljøet i Stavanger seg for å hjelpe. I skrivende stund har de samlet inn over 1,1 million kroner til kreftsaken!

Kvinne løfter vekter

Anders Svindland var CrossFit Centrums eldste medlem, i tillegg til en fin og jovial type. Han gjorde sitt ytterste for å ta vare på nye og eksisterende medlemmer. Dessverre døde han av kreft i 2014.

Jeanette snakker varmt om kameraten.

– Anders sa at det han verdsatte mest med crossfit, var samholdet og det sosiale. Han var en viktig del av miljøet. Da han ble syk, gikk vi i gang med en pengeinnsamling til kreftsaken, til støtte for Anders og andre i liknende situasjon. Vi ønsket å kombinere innsamlingen med vår virksomhet: trening. Slik ble CrossFit mot Kreft etablert. Det ble svært populært på kort tid. Folk tok godt imot konseptet – de trente, hadde det gøy og bidro til kreftsaken

Tusen hjertelig takk

I 2022 ga dere 420 millioner kroner. Pengene har vi gitt videre til forskning på bedre behandling og forebygging av kreft, samt gode tilbud til de som er rammet.

– Vi mente at dette kunne bli en nasjonal tilstelning og at flere crossfitsentre i landet burde inkluderes. Allerede første året, i 2015, ble syv «bokser», et annet ord for treningssenter, med, og i 2017 fikk vi «all time high» med hele 53 bokser. Det året samlet vi inn 500 000 kroner gjennom pengegaver og t-skjortesalg, forteller Jeanette.

CrossFit mot Kreft til sjøs

Jeanette synes det var ekstra gøy at de ansatte på Ekofisk-feltets treningsanlegg også deltok på CrossFit mot Kreft i 2019.

– Vi opplever at CrossFit mot Kreft har blitt godt forankret i miljøet over hele landet. Det er kommet for å bli. Fellesnevnerne er samhold, treningsglede og et ønske om å bidra til kreftsaken. Folk heier på hverandre og gleder seg over andres mestring. Det kommer godt med når noen opplever at livet butter imot. Da er vi der for hverandre, sier Jeanette.

Betydningen av CrossFit mot Kreft ble tydelig på nytt i høst da to jenter tilknyttet senteret fikk kreft. Begge vil at folk skal oppdage hvor viktig trening er for kropp og sjel.

Kreftsyke Kristine Fatnes Hermansen setter ord på det.

– Du må akseptere at du ikke klarer å gjøre det samme som før. Men, å være sammen med andre i et fantastisk treningsmiljø, gjør så godt. Det har blitt et fristed hvor jeg kan koble av og kose meg, sier hun.

Jeanette har ingen planer om å ta foten av pedalen.

– CrossFit mot Kreft vil fortsette med uforminsket styrke. Vi mener det er årets viktigste treningsøkt og at den er kommet for å bli.