Derfor er det sunt å tenke grovt

Fiber i grovbrød feier tarmen som en feiekost. Det reduserer risikoen for tarmkreft.

Stadig flere får tarmkreft i Norge. Halvparten av tilfellene kan unngås, og du kan selv ta grep for å redusere risikoen for å få det.

Sannsynligheten for å få tarmkreft er mindre om du følger de tre f-ene. Det handler om å spise fullkorn og fiber, og å være i fysisk aktivitet, sier spesialrådgiver i klinisk ernæring i Kreftforeningen, Mona Bjelland.

De tre f-ene: fullkorn, fiber og fysisk aktivitet

Ekstra grovt brød, av typen med fire ruter på grovhetsskalaen, inneholder to av de viktige f-ene; fullkorn og fiber. Frukt, bær og grønnsaker inneholder også fiber, men en annen type.

De to fibertypene har ulik effekt på kroppen. Vi trenger begge for at tarmene skal ha det bra, forklarer Bjelland.

Litt forenklet kan vi si at fiber fra grove kornprodukter feier tarmen som en feiekost, mens fiber fra grønnsaker, frukt og bær, mykgjør avføringen ved at fiberet trekker til seg vann som en svamp.

Spesialrådgiver i klinisk ernæring i Kreftforeningen, Mona Bjelland, forklarer hvordan du kan unngå tarmkreft. Foto: Linn Foyn Therkelsen

Beveg deg i minst en halvtime

Om du får i deg både fiber og fullkorn, har du dekket to av de tre f-ene. Da gjenstår den siste, som er fysisk aktivitet. I løpet av et døgn bør du være i bevegelse i minst en halvtime.

Når du er i bevegelse, stimulerer du tarmen til å fungere bedre. Velg trappen i stedet for heisen, og sykkelen eller beina fremfor bilen, sier Bjelland.

Foto: Linn Foyn Therkelsen

Tredobling i antall tilfeller

Norge er på verdenstoppen når det gjelder tarmkreft, og stadig flere får sykdommen. De siste 60 årene er forekomsten tredoblet.

– Antall tilfeller av tarmkreft har økt sammen med velstanden i Norge. Vi tror både røyking og endringer i kostholdet og livsstil over tid har bidratt. Vi har gradvis økt bruken av alkohol, gått opp i vekt, samtidig med at vi er mindre fysisk aktive og har mindre fiber i kosten. Effekten av levevanene våre i dag påvirker risikoen for å få tarmkreft i mange år fremover, sier forsker i Kreftregisteret, Paula Berstad.

Grunnen til at man får tarmkreft er sammensatt, og skyldes arvelig belastning, levevaner og tilfeldigheter.

Mange tilfeller kan forebygges

Hvert år får 4500 nordmenn tarmkreft. Mange tilfeller kan forebygges hvis en sørger for at tarmen har det bra.

Fullkorn vasker og skrubber tarmen, og fiber gjør avføringen myk og fin. Både fiber og fysisk aktivitet gjør at maten passerer raskere gjennom tarmen. Jo kortere tid maten er inne i tarmen, jo mindre er risikoen for å utvikle tarmkreft, forklarer Bjelland.

Gevinsten ved å være i fysisk aktivitet, og å spise fullkorn og fiber er stor. I tillegg til å redusere risikoen for tarmkreft, minsker det også risikoen for en rekke andre ikke-smittsomme sykdommer. Blant annet hjerte- og karsykdommer, overvekt, og diabetes type 2.

Les mer om forebygging av tarmkreft hos Kreftregisteret.

De tre f-ene fullkorn, fiber og fysisk aktivitet gjør at du kan minske risikoen for å få tarmkreft. Foto: Linn Foyn Therkelsen

Var dette nyttig?