Fikk kreft på grunn av jobben

Hvert år får 1100 nordmenn yrkesrelatert kreft. Det vil Kreftforeningen gjøre noe med.

Ingrid Stenstadvold Ross og Torkjell Helle foran brannbil
Generalsekretær i Kreftforeningen, Ingrid Stenstadvold Ross, sammen med tidligere røykdykker Torkjell Helle.

Torkjell Helle jobbet som røykdykker i 20 år. Når det brant, var det hans jobb å gå inn i røykfylte hus for å redde liv og slukke. 15 år senere fikk han kreft.

— Jeg ville aldri hatt en annen jobb, men jeg ville gjort mye annerledes, forteller han.

Økt kreftrisiko

Nylig slo det det europeiske kreftforskningsorganet, IARC, fast at det er nok dokumentasjon til å si at brannyrket øker risikoen for kreft. Trolig er det stoffene brannfolk utsettes for i forbindelse med brann som øker risikoen.

— Jeg kan ikke være bitter for at jeg fikk kreft på grunn av jobben. Årsaken til at det gikk galt, er mangel på kunnskap. I dag vet vi heldigvis mye mer, sier Helle.

Han er daglig leder i den frivillige organisasjonen Brannmenn mot Kreft, og jobber blant annet for å forebygge kreft i yrket.

På dagsorden

At færre skal få kreft på grunn av jobben og at de som er rammet får oppreisning, står høyt på agendaen til Kreftforeningen denne høsten.

— Brannfolk gjør en livsviktig innsats for samfunnet, og vi må stille opp for dem når de blir syke, sier generalsekretær, Ingrid Stenstadvold Ross.

— Heldigvis vet vi mer om hvordan arbeidet kan utføres på en trygg måte i dag. Men jobben er ikke ferdig, sier hun.

Mye kan forebygges

Rundt 1100 nordmenn får yrkesrelatert kreft hvert år. De fleste av disse tilfellene kunne vært unngått. I tillegg til brannmenn, er blant annet ansatte i bygg- og anlegg og petroleumssektoren utsatt.

— Det aller viktigste vi gjør, er å forebygge at folk blir syke av å gjøre jobben sin. Dernest er det å få mer kunnskap og forskning om yrkesrelatert kreft for å finne ut hvordan vi skal sikre gode og trygge arbeidsmiljøer, sier arbeidsminister Marte Mjøs Persen (Ap).

Hun møtte Kreftforeningen og Brannmenn mot kreft under Arendalsuka. Kreftforeningens generalsekretær er glad for å høre at arbeidsministeren vil bidra.

— Det skal være trygt å gå på jobb, men fortsatt utsettes altfor mange yrkesgrupper for kreftfremkallende stoffer i arbeidshverdagen. Denne høsten prioriterer vi forebygging enda høyere, sier Ross.