Fullt hus for svensk HPV-ekspert

I Sverige har de som mål å utrydde livmorhalskreft innen fem år. I Norge er målet ti år senere.

En mann og en kvinne står ved siden av trapper.

– Det er et kort tidsvindu for handling, og det er nå, sier Joakim Dillner, professor ved Karolinska Institutet i Stockholm.

Det var tilnærmet fullt i Kreftforeningens Vitensenter da Dillner, som er arkitekten bak prosjektet som skal utrydde livmorhalskreft i Sverige, tok turen til Oslo og et frokostmøte i regi av Kreftforeningen og Kreftregisteret denne uken.

I Sverige har man satt i gang en ekstraordinær innsats for å utrydde HPV-relatert kreft i løpet av fem år – noe som i følge Dillner er mulig også i Norge.

Dette ga han uttrykk for i samtale med statssekretær Ole Henrik Krat Bjørkholt (AP), som var en del av en panelsamtale i etterkant av et innlegg Dillner holdt om hvordan de skal få til dette i Sverige.

Kan utryddes tidligere enn man har trodd

I Norge viste en studie i 2021 at livmorhalskreft kunne vært utryddet innen 2039. Dette er også et årstall myndighetene forholder seg til. I Sverige er målet innen fem år.

Kreftforeningen jublet. Dette hørtes meget bra ut. Tenk – å kunne være med å utrydde en kreftform, sa Sara Underland Mjelva, seksjonsleder for forebygging i Kreftforeningen, på frokostmøtet mandag.

– Nå, bare to år etter viser det seg at dette kan skje enda raskere. Vi bør ikke sitte og vente på effekten av barnevaksinasjonsprogrammet og screening-programmet som vi har i dag. Ved å sette inn en ekstra innsats, kan målet nås mange år før, sier Mjelva.

Tre personer snakker med hverandre i et rom.
UTFORDERET REGJERINGEN TIL Å GJØRE SOM SVERIGE: Joakim Dillner (t.v.) og statssekretær Ole Henrik Krat Bjørkholt.

Storsatsing i Sverige

Dillner forklarte at de i Sverige de to siste årene blant annet har tilbudt gratis HPV-vaksine til alle kvinner under 30 år sammen med et tilbud om screening. Et tilbud 80 000 kvinner har benyttet seg av så langt.

En slik innsats mener Mjelva man også må gjøre i Norge.

– Nabolandene våre var tidlig ute med å gi HPV-vaksine til jenter på 12 år og jenter som var eldre, mens norske jenter fikk en såkalt opphentingsvaksine først i 2016. I tillegg til dette forspranget er Sverige alt i gang med en ekstrainnsats for å slå ned HPV-smitte og dermed også utrydde livmorhalskreft, sier hun.

Et tidsvindu nå

Ifølge Mjelva må politikerne handle nå.

– HPV er et virus som fortsetter å spre seg. Forskere i Kreftregisteret sier at vi har et tidsvindu nå. Jo lenger tid som går, jo flere vil bli smittet. Vi har ingen tid å miste!

En kvinne i en skjorte med leopardmønster som står foran en fargerik bakgrunn.
Sara Underland Mjelva, seksjonsleder for forebygging i Kreftforeningen

Vil kunne ha stor samfunnsmessig gevinst

Både Mjelva og Dillner erkjenner at en slik innsats vil koste penger, men at en slik satsing på relativt kort sikt vil få en stor samfunnsmessig gevinst.

– Hvis vi kvitter oss med livmorhalskreft som rammer rundt 350 kvinner, flest unge, vil vi også bli kvitt ei rekke andre HPV-relaterte kreftformer som i dag rammer rundt 300 kvinner og menn i året, sier Mjelva.

Ingen lovnader

Selv om statssekretæren fra Arbeiderpartiet ikke kunne komme med lovnader om penger til en slik satsing, ville han ta med seg innspillene og kunnskapen fra arrangementet tilbake til videre arbeid i regjeringen.

Gi oss en sterkere stemme

Med tusenvis av medlemmer i ryggen får vi til mye, men vi vil få til enda mer. Flere gjennomslag for kreftsaken kan bety mye for mennesker som rammes av kreft. Du kan bidra.