Geir Riise er ny styreleder i Kreftforeningen

Riise, generalsekretær i Den norske legeforening, blir Kreftforeningens nye styreleder.

Dette innlegget er mer enn 3 år gammelt
Geir Riise er ny styreleder i Kreftforeningen. Her sammen med generalsekretær Ingrid Stenstadvold Ross. Foto: Terje Mosnesset

– Legeforeningen og Kreftforeningen har alltid hatt et viktig og godt samarbeid om kreftsaken. Jeg takker for tilliten og ser fram til et godt samarbeid med alle ledd i Kreftforeningen, sier Riise.

Tirsdag ble han valgt til Kreftforeningens nye styreleder for de neste to årene.

Riise er i dag generalsekretær i Den norske legeforeningen, og har blant annet lang erfaring fra en rekke tunge verv, ulike organisasjoner og næringsliv. I tillegg har Riise en unik politisk forståelse både fra sitt virke som generalsekretær og fra sin tid i politikken.

Store ambisjoner for kreftsaken

– Vi er svært glade i Kreftforeningen for å ha fått en så dyktig styreleder. Vi har store ambisjoner for kreftsaken fremover og med Geir Riise på laget ligger står vi enda sterkere, sier Kreftforeningens generalsekretær Ingrid Stenstadvold Ross.

Hun trekker særlig frem Kreftforeningens ambisjoner som samfunnsaktør, for eksempel for å sikre tilgangen til nye behandlingsmetoder på kreftfeltet.

– Riise har både den rette medisinske bakgrunnen i kombinasjon med systemforståelse og lederevner. Jeg gleder meg til fortsettelsen, sier Ross.

Riise ser frem til å ta mer ansvar for kreftsaken i Norge.

– Kreftforeningen er en sterk og veldrevet medlemsorganisasjon som over mange år har tatt et stort ansvar for kreftsaken i Norge. Både når det gjelder å bidra til kreftforskning og til at kreftsyke får den beste behandling, hjelp og støtte i helsetjenesten og i samfunnet for øvrig, sier Riise.

Nye styremedlemmer

I tillegg til ny styreleder, ble Anita Das og Bettina Husebø valgt til nye styremedlemmer. Das er utdannet ved NTNU, har en doktorgrad i medisinsk teknologi, og er forskningsleder ved SINTEF. Husebø er lege og spesialist i palliativ medisin, og er også professor ved det medisinske fakultet ed Universitetet i Bergen.

Astrid Dalhaug og Isabelle Kristine Ringnes ble valgt til nye varamedlemmer. Dalhaug er lege, og avdelingsleder for Avdeling for kreft og lindrende behandling, Nordlandssykehuset i Bodø. Isabelle Kristine Ringnes har Master i Media Management fra New York. Hun jobber aktivt for å inspirere unge jenter til å velge teknologi gjennom TENK, og gründer av Equality Check.

Per Haarr, Maja-Lisa Løchen, Håvard Aagesen og Arvid Hallén ble gjenvalgt til styret.

Støtt vårt arbeid

Jo flere vi er, jo mer kan vi få til. Takket være våre medlemmer og givere kan vi stadig vinne nye seire i arbeidet for alle som rammes av kreft. Sammen skaper vi håp og resultater.