Hjelp til røykeslutt virker

Med hjelp fra sykehuset makter flere kreftpasienter å stumpe røyken, viser fersk studie.

Dette innlegget er mer enn 3 år gammelt
Kreftlege Rene van Helvoirt mener at røykesluttprogrammer heretter må inngå i den ordinære kreftbehandlingen. Foto: Privat.

På initiativ fra Kreftforeningen fikk kreftpasienter ved seks sykehus tilbud om å delta i et røykesluttprogram. Der fikk de veiledning gjennom såkalt motiverende intervjuer og tilbud om gratis røykesluttmedisin.

Nå har Folkehelseinstituttet (FHI) evaluert prosjektet. Konklusjonen er at rundt 10 prosent flere kreftpasienter slutter å røyke når de tar imot et slikt tilbud.

-Tiltakene har effekt, kommenterer forsker Arnfinn Helleve fra FHI. Han tilføyer at rundt 20 prosent av kreftpasientene røyker, noe som gir en pekepinn om hvor mange som kan dra nytte av tilbudet.

–Nå må strukturerte røykesluttprogrammer bli en integrert del av kreftbehandlingen. Hvis alle som røyker i dag, slutter, kan vi forebygge 95 000 dødsfall de neste 30 årene, kommenterer Kreftforeningens generalsekretær Ingrid Stenstadvold Ross.

Toget er ikke gått

30 prosent av alle kreftdødsfall i den vestlige verden er en følge av røyking, men kreftlege René van Helvoirt ved Sørlandet sykehus forteller at fram til 70-tallet kviet selv legene seg for å oppfordre kreftpasienter til å stumpe røyken.

–Oppfatningen var at for dem var toget allerede gått, og at den lille gleden måtte de få unne seg. Nå vet vi heldigvis hvor eksepsjonelt viktig det er å slutte også for kreftpasienter. De har større dødelighet, større risiko for tilbakefall, større risiko for annen kreftsykdom, mindre effekt av behandling og lavere livskvalitet. Å slutte å røyke gir 30-70 prosent reduksjon i risikoen for komplikasjoner og død, forteller han.

Van Helvoirt mener det er utrolig viktig at røykesluttprogrammer inngår i den helhetlige behandlingen av kreftpasienter.

– Fordi dette virker! Og fordi det heldigvis er noe av det rimeligste vi kan gjøre, sier han.

Ingeborg Kirkhorn er blant røykesluttveilederne som har deltatt i studien. Ved kreftavdelingen Helse Møre og Romsdal har hun ved selvsyn sett betydningen for pasientene.

– Jeg håper denne rapporten fører til at alle kreftpasienter får dette tilbudet, uavhengig av om de bor i nord eller sør, øst eller vest. For vi har utallige eksempler på fornøyde pasienter som sier de skulle ønske de hadde hørt om dette før, og at det var mye lettere å slutte enn de hadde trodd, sier hun.

Var dette nyttig?