Jan Vincents Johannessen overrasket med egen statue

Multikunstneren hedres for sin banebrytende og uvurderlige innsats for kreftpasienter og pårørende.

en mann og to kvinner som står i snøen.
Øyvind Eriksen, konsernsjef i Aker ASA, Ingrid Stenstadvold Ross, generalsekretær i Kreftforeningen, og Jan Vincents Johannessen foran statuen ved Montebellosenteret. Foto: Jon Richard Rolseth.

– Det er mange som ønsker å gjøre det beste for kreftsyke mennesker, men det er få andre som til de grader har gjort så mye for så mange som Jan. Det gleder meg stort å kunne overrekke denne gaven som takk på vegne av alle kreftrammede i Norge for den enorme innsatsen, forteller generalsekretær i Kreftforeningen, Ingrid Stenstadvold Ross.

Lørdag 25. mars ble Jan Vincents Johannessen (81) overrasket med avduking av sin helt egen statue utenfor Montebellosenteret i Innlandet, som han selv var med på å starte i 1990.

Det er få andre som til de grader har gjort så mye for så mange som Jan.

Ingrid Stenstadvold Ross

– En av de største

Bilde av Øyvind Eriksen
Konsernsjef i Aker ASA, Øyvind Eriksen

– Jan Vincents Johannessen er en av de største gründerne og nyskaperne innenfor helsektoren i Norge i moderne tid. Hans innsats for Radiumhospitalet og Montebellosenteret er tydelige beviser på det. Jan er en ener som setter mål og viser vei, sier Øyvind Eriksen, konsernsjef i Aker ASA, og legger til:

– De beste presterer bedre i samspill med andre. Når samspillet fungerer, blir resultatene gode. Aker setter pris på personer som utgjør en forskjell i samfunnet. For å hedre Jan har Aker finansiert kunstverket, og vi gir gaven sammen med Kreftforeningen.

Sangerinne Susanne Hvinden Hals sang den ikoniske låten «La ilden lyse» under avdukingen. Teksten og musikken til Norges offisielle sang under OL på Lillehammer i 1994 er selvfølgelig skrevet av Jan Vincents Johannessen.

en gruppe mennesker som står ved siden av hverandre.
Sangerinne Susanne Hvinden Hals sang den ikoniske låten «La ilden lyse» under avdukingen sammen med Jacob Conradi i Kreftforeningen. Foto: Jon Richard Rolseth

«Kreftsakens pilspiss»

Statuen, som er laget av kunstner Erik Pirolt (pirolt.org), har fått navnet «Kreftsakens pilspiss» – en treffende og nøyaktig beskrivelse av mottakeren selv. Johannessen har nemlig viet et langt liv og alle sine talenter til kreftsaken.

Kreftforeningen slik vi kjenner den i dag er en sammenslutning av to foreninger. Det skjedde da Johannessen ble leder av Landsforeningen mot kreft i 1987.

Han samlet kreftene som var opptatt av forskning og pasientstøtte med kreftene som var opptatt av forebygging. Resultatet ble Den Norske Kreftforeningen, eller Kreftforeningen som den heter etter 2004.

Som leder i Den Norske Kreftforeningen laget Johannessen ny logo. Han har tidligere sagt om tanken bak: «Pilene symboliserer ulike metoder å angripe samme mål med, nemlig kreftens bekjempelse.

De seks pilene symboliserer Den Norske Kreftforenings hovedarbeidsområder: forskning, diagnostikk, behandling, omsorg, informasjon og forebyggelse».

Fortsatt i dag er pilene førende for mye av Kreftforeningens arbeid, og selv om logoen er forandret er den fortsatt en vindmølleformet stjerne med seks vifter.

en gruppe mennesker som sitter ved et bord på en restaurant.
Over 40 av Johannessens nærmeste venner var samlet for å hedre alt han har gjort for kreftsaken gjennom en lang karriere både som lege, forsker, sykehusdirektør og foreningsleder. Foto: Jon Richard Rolseth

Sikret og styrket Radiumhospitalet

Styreleder i Kreftforeningen, Geir Riise, hyller også Johannessen for hvordan han har sikret Radiumhospitalet for alle norske kreftpasienter. At vi har et stort og så faglig sterkt nasjonalt kreftsykehus, kan vi blant annet takke Johannessens strategiske evner for.

Bilde av Geir Riise
Geir Riise, styreleder i Kreftforeningen.

– Jan har i sitt virke vist at alle aspekter av menneskers liv er viktig, også når man blir syk. Han har blant annet hentet inn gourmetkokk fra stjernerestaurant inn i sykehuskjøkkenet, hyret inn hotellekspertise for å lære ansatte på Radiumhospitalet service, sørget for et artotek av bilder til pasientene og anlagt basseng og trivselsanlegg.

– Ingen ting av dette hadde vært mulig hvis han ikke i tillegg hadde vært en superinnsamler. Hele veien har han klart å skape og omsette engasjement også til kroner og øre. Det har resultert i mange private gaver til det beste for kreftsaken, legger Riise til.

Johannessen har mottatt en rekke ordener og utmerkelser. I 2002 ble han utnevnt til kommandør av St. Olavs Orden for mangesidig samfunnsgavnlig virke, og i 2018 ble han tildelt Kreftforeningens hederspris.

to menn som står ved siden av hverandre i snøen.
Kunstneren Erik Pirolt sammen med Jan Vincents Johannessen og statuen under avdukingen lørdag 25. mars. Foto: Jon Richard Rolseth

Vil du bidra til nye fremskritt?

Ved å støtte Kreftforeningen gir du livsviktig støtte til kreftforskning, gode omsorgstilbud og en sterkere stemme til kreftsaken.