Kreftforeningen vil ha forbud mot solariumsreklame

I samarbeid med en rekke organisasjoner ber Kreftforeningen om at det innføres reklameforbud for markedsføring av solarier.

Bilde av Ingrid Stenstadvold Ross

– Norge ligger helt i toppen på statistikken over forekomst og dødelighet av føflekk-kreft. Vi vil ned fra den pallen, sier generalsekretær Ingrid Stenstadvold Ross i Kreftforeningen.

I forbindelse med Hudkreftdagen sendte Kreftforeningen og en rekke andre organisasjoner en henvendelse til Helse- og omsorgsdepartementet med anmodning om at det innføres reklameforbud for markedsføring av solarier.

– Det er mye hver enkelt av oss kan gjøre, men en av tingene som bør reguleres bedre er solariumsbruken. Vi vet at markedsføring virker, og når det gjelder solarium så har vi over år sett oss lei på villedende markedsføring om at dette er sunt. Vi ønsker et markedsføringsforbud, eller i det minste advarselsmerking i all markedsføring, sier Ross.

Lite synlig

I tillegg til Kreftforeningen, står også Norsk forening for dermatologi og venerologi, Kreftregisteret, Melanomforeningen, Den norske legeforening, Norsk Melanomgruppe og Forbrukerrådet bak brevet til departementet.

Alle er enige om at dagens krav om advarsel i lokalene ikke er tilstrekkelig, opplyser Ross.

– Det er markedsføring som lokker kundene inn i enhver butikk. Da er det viktig at de kan ta et informert valg. Advarselsplakaten det er krav om nå, er lite synlig, mer som et informasjonsskriv på en tavle, så sjansen for at folk får det med seg er relativ liten. Det er kun 2 av 5 unge solariumsbrukere som har fått informasjon om at solarium øker risiko for hudkreft, og at det er 18-årsgrense. Det viktigste for oss er at de som velger å ta solarium er klar over farene, sier generalsekretæren.

Må ta grep

I Kreftforeningens ungdomsundersøkelse fra 2020 sier 84 prosent at de blir solbrent, og 28 prosent sier at de har brukt solarium det siste året. Hele 84 prosent av unge mellom 16-24 år mener at markedsføring av solarium bør inneholde kreftadvarsel.

– Det er flott å se at ungdommene selv har et så reflektert forhold til dette. Nå er det på tide at myndighetene følger opp, sier Ross.