Lopper til inntekt for Kreftforeningen

Inger og Olav har både venner og familie som har eller har hatt kreft. Da de startet opp Tretten Brukt og Loppis i 2018 bestemte de seg å gi overskuddet til kreftsaken. I 2022 har de til sammen gitt nesten en halv million kroner til Kreftforeningen!

Fra venstre bak: Daniel Heimstad Neraasen, Olav Kjærnet, Mona Klævahaugen, Ivar Blomberg.
Fra v foran: Ann Kristin Haugen, Galina Skaugerud, Inger Nordlien og May Britt Brustuen.
Foto: Daniel Heimstad Neraasen

– Tanken var at dette skulle være en hobby for oss utenom arbeidstid. Både famille og kjente har eller har hatt kreft eller har dødd av sykdommen, og derfor ville vi gi overskuddet til kreftsaken, sier driverne Inger Nordlien og Olav Kjærnet.

I begynnelsen holdt Loppisen til hjemme hos dem, men interessen vokste seg raskt stor blant både givere og kunder. Våren 2020 flyttet butikken større lokaler i underetasjen til Coop Prix til en grei husleie av Coop Innlandet.

I 2022 ga de hele 465 000 kroner av overskuddet sitt til Kreftforeningen.

Stort samfunnsengasjement

Men engasjementet til Inger og Olav stopper ikke ved støtten til kreftsaken.

– Tidlig i starten tok Øyer Arbeidssenter kontakt med oss og lurte på om de kunne ha en dag i uka hvor de driftet butikken med én ansatt og én til to brukere. Dette sa vi selvfølgelig ja til og de er med oss fortsatt. Vi har også samarbeid med kriminalomsorgen, forteller de.

Det er stor aktivitet på loppisen. I dag er det åtte personer som bytter på å hjelpe til i butikken, hente varer og kjøre ut varer, og

– Vi arrangerer også vårmarked, julemarked og julegateåpning. Alle jobber frivillig og synes dette er kjempegøy, avslutter de engasjerte loppisdriverne.

Tusen takk Tretten Brukt og Loppis – for et fantastisk engasjement. Takk for at dere tar kreftsaken i egne hender.