Odin (12) feiret jul på sykehus

For to år siden var Odin kreftsyk og fikk stor glede av stjernene som lyste opp på barneavdelingen. I år er han frisk og henger opp stjerner for andre.

Dette innlegget er mer enn 3 år gammelt

For kreftsyke kan førjulstiden oppleves litt tøffere enn vanlig. Du kan være med på å gi håp til jul ved å kjøpe en stjerne i Kreftforeningens juleaksjon, som bidrar til livsviktig kreftforskning. 🌟

26. juli 2018: Odin og hans familie får vite at han har kreft. De får ikke mange minuttene til å fordøye nyheten. Samme dag fraktes han til Haukeland sykehus i luftambulanse og blir lagt inn på intensiven.

Diagnosen er lymfekreft. En bekymringsfri ferie forvandles plutselig til en kaotisk hverdag med tøff behandling og sykehusopphold. Det varer inn i høsten. Og gjennom julen.

Jeg fikk mitt eget rom på sykehuset, og det var egentlig veldig kjekt. Samtidig savnet jeg alle tingene jeg hadde hjemme. Derfor ble jeg ekstra glad da noen hadde gitt meg en stjerne som jeg kunne pynte opp med.

Odin (12)

Gode tanker

Mamma Ann Cecilie forteller at Odin har vært glad i julestjerner helt siden han var liten. Da det lyste opp i et av naboens vinduer, ble det mange spørsmål om hva det var og om ikke familien kunne få en stjerne de også.

– Han var nok ikke mer enn to eller tre år den gangen. Og da var det selvsagt rett ned i kjelleren for å hente julestjerna, ler Ann Cecilie.

Stjernen på sykehuset kom derimot som en overraskelse.

En snill person der ute hadde nemlig gitt en gave til Kreftforeningen, og da sender Kreftforeningen en stjerne til et utvalgt sykehus. Odin husker at det sto en koselig hilsen på stjernen han fikk: «Det er mange som tenker på deg. God jul».

– Jeg ble veldig glad. Det er fint å vite at det er mange som bryr seg om deg når du ligger på sykehus. Og det er jo ikke alle som kan reise hjem til jul. Da er det hyggelig å kunne pynte opp med en stjerne, forteller han.

Odin henger opp stjerner

I år ønsker han å være blant dem som henger opp en stjerne for andre. Men det holder ikke med én. Odin har nemlig bestemt seg for å pynte opp to rom ved barneavdelingen på Stavanger universitetssykehus.

Her ser vi familien Wilson på juleverksted i regi av Barnekreftforeningen i Rogaland. Foto: Privat

– Det var så vanskelig å bestemme seg. Jeg husker jo veldig godt hvor glad jeg ble av stjernen, så jeg vil at minst to andre barn skal bli like glade som jeg ble.

Odin er endelig kreftfri etter to år med tøffe behandlinger, men har et viktig ønske for julen:

Jeg vil at alle skal få en stjerne på rommet sitt. Det gir både masse glede og håp om fremtiden

Odin (12)