Regjeringen satser på helsenæring

– Regjeringens nye veikart for helsenæringen vil redde og forbedre liv ved å gi raskere tilgang på ny teknologi og behandling, sier generalsekretær i Kreftforeningen, Ingrid Stenstadvold Ross.

En gruppe mennesker i laboratoriefrakker.
Næringsminister Jan Christian Vestre og helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol viste stolt fram det nye veikartet for helsenæringen under lanseringen onsdag. Foto: Nærings- og fiskeridepartementet

Onsdag la regjeringen ved næringsminister Jan Christian Vestre og helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol frem et nytt veikart for helsenæringen.

Kreftforeningen har jobbet lenge for å få på plass en slik satsing, og det er en stor milepæl at dette nå kommer fra regjeringen.

– Dette er en satsing som vil bety enormt mye for norske pasienter, som nå får ta større del i de innovasjonene som utvikles på helseområdet, forteller generalsekretær i Kreftforeningen, Ingrid Stenstadvold Ross.

To kvinner i hvite laboratoriefrakker holder opp en bok.
Generalsekretær i Kreftforeningen, Ingrid Stenstadvold Ross, sammen med helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol.

Får forskningen ut til pasientene

Kreftforeningen bruker hvert år mellom 200 og 300 millioner kroner på forskning. Den forskningen skaper livsviktige fremskritt for kreftsaken. Men forskningen må også bli til noe for pasientene, og her spiller helseindustrien en avgjørende rolle.

– Helseindustrien utvikler legemidler som gjør at de tre barna til Andrea Fjellheim (facebook.com) fremdeles har mammaen sin i dag. Hadde hun fått lymfekreft for 10 år siden, hadde hun ikke overlevd sykdommen sin, forteller Ross som et eksempel.

– Helseindustrien leverer også produkter som det No Isolation har skapt med KOMPen, en trygg og enkel teknologi som gjør at Hans Jørgen (noisolation.com) på 87 år kan være i kontakt med barna og barnebarna sine gjennom dagen, og ikke blir isolert alene hjemme.

Og når dette utvikles i Norge, får norske pasienter mulighet til å være med på denne utviklingen.

– Regjeringens nye veikart for helsenæringen vil redde og forbedre liv ved å gi raskere tilgang på ny teknologi og behandling, sier Ross.

– Dette er bare starten

Kreftforeningen har sammen med Forskningsrådet, HO21-rådet og næringsaktørene vært med på å ta en sentral rolle i arbeidet med å utvikle den kommende eksportsatsingen på helseindustri som skal komme fra regjeringen senere i høst. Vi har store forventninger til det videre arbeidet.

– Dette er bare starten. Det er nå den viktige jobben begynner. Satsingen må følges opp med tilstrekkelig satsing ovrer statsbudsjettet og i andre oppdrag fra regjeringen, men det er vi helt sikker på at kommer. Her har Vestre og Kjerkol både pasientene og hele næringslivet på sin side. Vi står klare til å brette opp armene for å bidra til at vi lykkes med denne satsingen, avslutter Ross.

Støtt vårt arbeid

Jo flere vi er, jo mer kan vi få til. Takket være våre medlemmer og givere kan vi stadig vinne nye seire i arbeidet for alle som rammes av kreft. Sammen skaper vi håp og resultater.