Dette er Kreftforeningens nye toppleder

Ingrid Stenstadvold Ross (40) blir generalsekretær i Kreftforeningen.

Dette innlegget er mer enn 3 år gammelt
Ingrid Stenstadvold Ross overtar som generalsekretær i Kreftforeningen når Anne Lise Ryel trer til side våren 2020.

Mandag 10. februar annonserte nestleder i Kreftforeningens styre, Øyvind Eriksen, den store nyheten.

Ingrid Stenstadvold Ross har de siste seks årene arbeidet i Kreftforeningen, senest som leder av Kreftforeningens kommunikasjons- og samfunnsavdeling. Til sammen har Ross mer enn 15 års erfaring med politisk påvirkningsarbeid, organisasjonsutvikling og ledelse. Hun har tidligere jobbet i Hørselshemmedes landsforbund og Nasjonalforeningen for folkehelsen.

– I over 80 år har Kreftforeningen skapt stadige livsviktige fremskritt, og vært til stede for dem som rammes. Det er med stor ydmykhet at jeg nå skal lede arbeidet med å skape nye gjennomslag for kreftsaken, sier Ross.

Ungt ledertalent

Da Eriksen annonserte nyheten, ga han uttrykk for at Ross representerer et viktig skifte og en ny ledergenerasjon – og at hun har de beste forutsetningene for å lede Kreftforeningen i årene fremover. Han peker spesielt på hennes endringsvilje, forståelse av samfunnsutvikling og digitalisering.

Ingrid Stenstadvold Ross og nestleder i Kreftforeningens styre, Øyvind Eriksen.

– Ross har imponert styret og meg, og hun representerer en nødvendig fornying i Kreftforeningen. Hun har solid organisasjonsforståelse, et stort nettverk og inngående erfaring med politiske prosesser. Hun evner å sette fremtidsrettede tanker i system, sier Eriksen på vegne av styret i Kreftforeningen.

Han trekker særlig frem Ross’ resultater innenfor helsepolitikk og endringsledelse.

– Hun har klart å sette ulike helseutfordringer på dagsorden, og skapt varige resultater for organisasjonene hun har jobbet i. I en verden som endrer seg raskere enn noen gang, og kanskje særlig innenfor kreftfeltet, trenger Kreftforeningen en fremtidsrettet leder. Det er jeg sikker på vi nå har fått på plass, sier Eriksen.

– Gjør inntrykk og berører

Ross har vært tett på mange mennesker berørt av kreft. Det har satt spor.

– Hver dag får nesten 100 personer beskjed om at de har fått kreft. Selv om 3 av 4 overlever, er det fortsatt over 11 000 som dør hvert år. I min tid i Kreftforeningen har jeg vært tett på mange som rammes. Det gjør inntrykk og berører, og er grunnen til at jeg brenner for dette formålet, sier hun.

Ross startet i Kreftforeningen i 2014, som leder for det forebyggende kreftarbeidet. I 2017 gikk hun over som leder for kommunikasjons- og samfunnsavdelingen. Ross sitter som styreleder i Stiftelsen DAM, og ble i 2016 finalist i «Årets Unge Leder».

Om prosessen

• Rekrutteringsfirmaet Mercuri Urval har ledet prosessen for å finne den rette kandidaten for jobben.
  • De startet med 68 navn på listen da søknadsfristen gikk ut i desember 2019.
  • Det ble gjennomført 23 screeningintervjuer, og prosessen fortsatte i flere runder hvor representanter fra Kreftforeningens eksterne styre, organisasjonssjef og tillitsvalgt deltok.
  • Et enstemmig styre valgte å innstille Ingrid Stenstadvold Ross som generalsekretær, etter anbefaling fra Mercuri Urval.