Skål for mer kunnskap!

Av-og-til og Kreftforeningen går sammen om en kampanje om alkohol og kreft. Det er helt nødvendig. Og litt vanskelig.

Generalsekretær i Av-og-til, Ragnhild Kaski, og Kreftforeningens generalsekretær, Ingrid Stenstadvold Ross, har naturligvis slått seg sammen når temaet er alkohol og kreft.

I samarbeid med alkovettorganisasjon Av-og-til.

For å redusere risikoen for kreft bør vi slutte å røyke, eller aller helst aldri begynne, vi bør nyte sola, men med beskyttelse og med pauser i skyggen, vi bør spise sunt og holde oss i form. Men kan også hva og hvor mye vi drikker spille inn?

Altfor få kjenner svaret. Det vil Av-og-til og Kreftforeningen gjøre noe med.

– Vi vet mye om hvilke risikofaktorer for kreft folk kjenner til. Bare 1 av 10 og 2 av 10 vet at alkohol øker risikoen for henholdsvis brystkreft og tarmkreft. Samtidig vet vi at mange forbinder alkohol med kos og hygge. Når vi ber folk gjøre mindre av noe de hygger seg med, kan nok det framstå som litt ekstra pekefingeraktig, sier Ross.

Viktig og vrient

Verden raser rundt oss, og mange klamrer seg til de nære ting. Som et glass vin, for eksempel. Det finnes kanskje ingen ideell timing for dette budskapet?

– Vi vet at dette kan være et budskap som kan være vanskelig for en del å ta imot. Samtidig har vi i Av-og-til erfart at kommunikasjon om alkovett i krisetid, som under pandemien, har blitt tatt vel veldig godt imot. Forhold som er viktige for folks helse – folkehelsen – synes jeg vi kan og må opplyse om hele tiden, sier Kaski, og får støtte fra sin makker i Kreftforeningen.

– Folk liker å være opplyste og ta valg basert på innsikt og kunnskap. Vi skylder dem å komme ut med saklig og god informasjon. Kreftforeningen har et samfunnsoppdrag og et ansvar som innebærer å fortelle om alle risikofaktorer folk kan gjøre noe med. Av-og-til har det samme oppdraget når det kommer til alkohol. Det er veldig naturlig at vi slår oss sammen, sier Ross.

– For oss var det utenkelig å ha en kampanje om kreft, uten et samarbeid med Kreftforeningen. Vi er veldig glade for at vi nå går sammen, sier Kaski.

En kampanje vi har godt av

– Denne kampanjen er bra for meg, sier Kreftforeningens generalsekretær.

Hun har et forhold til alkohol som er godt innenfor normalen.

En kampanje som denne kan gi meg det lille dyttet jeg trenger. Det tror jeg den kan gjøre for andre også.

Ingrid Stenstadvold Ross

For kompanjongen i Av-og-til er refleksjoner om eget og samfunnets forhold til alkohol en del av selve stillingen. Kaski tiltrådte i januar i år. Den måneden var helt hvit.

– Jeg tror nok jeg er som mange andre. Jeg er glad i å hygge meg med et glass vin – til god mat, med venner i helgene. I pandemitiden har det vært mindre sosial omgang, og da har det vært viktig å skape intime og hyggelige stunder med noen få. Et glass vin har vært en naturlig del av det bildet. Sånn er det for meg. Samtidig er jeg et menneske som liker å ta gode valg, og jeg vet at det er summen av valgene vi tar som spiller en rolle. En kampanje som denne kan gi meg det lille dyttet jeg trenger. Det tror jeg den kan gjøre for andre også, sier hun.

Hun synes også at det er verdt å løfte blikket til samfunnsnivå.

– Som samfunn trenger vi å legge til rette for å ta forbruket litt ned. Hvis vi får til det, kan vi se det på kreftstatistikken, og det synes jeg er noe vi alle kan tenke litt på.

– Såkalt hvit januar handler jo om å teste det å ikke drikke på en hel måned. For meg var det en veldig bevisstgjørende situasjon å sette seg i. Jeg ble klar over hvor mange arenaer jeg har i livet mitt hvor det forventes at det drikkes alkohol. I Av-og-til er vi opptatt av at man skal kunne velge å ikke drikke, eller drikke mindre en periode, av mange ulike grunner. Kanskje skal du trene dagen etterpå, og ønsker å være i god form. Kanskje har du tatt et helsevalg ut fra et ønske om å redusere risikoen for enkelte sykdommer, eller kanskje bare ut fra en visshet om at det er godt for kroppen å ikke drikke så mye. Det trenger ikke være alvorlige grunner bak et ønske om å redusere alkoholinntaket. Det synes jeg er viktig å få fram, sier generalsekretær Kaski.

Et sjeldent tema

Selv går Kaski ikke av veien for å snakke om alkohol og helserisiko også i egen vennekrets.

– Men jeg skjønner mange synes det er en vanskelig samtale å ta, også fordi antydninger om at alkohol kan være et problem fremdeles er veldig ømtålig. I samfunnet vårt er grunnholdningen at alkohol er noe alle bare skal mestre i livene sine. Min omgangskrets skiller seg lite fra befolkningen generelt: Kunnskapsnivået er ikke høyt nok, men mer kunnskap er ønsket.

– Kanskje kan dette samarbeidet bidra til at flere begynner å snakke om alkohol på samme måte som vi snakker om kosthold, trening og andre ting vi gjør for både fysisk og psykisk helse. Vi bør jobbe for å få alkoholen inn som del av den naturlige samtalen, supplerer Ross.

Mål for kampanjen

Alt starter med kunnskap. Generalsekretærene håper og tror kampanjen (avogtil.no) kan bidra til et kunnskapsløft.

– Jeg håper at folk ikke opplever denne kampanjen som altfor mye pekefinger, men at den oppleves opplysende og at folk kanskje kan begynne å undre seg litt over dette fenomenet som vi relativt sett snakker lite om, sier Ross.

– Målet må være at vi etter kampanjen kan se at kunnskapsnivået har økt litt, og at mange har fått en øyeåpner om sammenhengene, som altfor få kjenner til i dag. I Av-og-til snakker vi om alkohol hele tiden – om alkoholfrie arenaer og konsekvensen av høyt alkoholinntak. Jevnt over får vi positive tilbakemeldinger. Jeg håper folk setter pris på å bli opplyst også denne gangen, avslutter Kaski.