Snøhetta har designet Kreftforeningens nye julestjerner

Kreftforeningens populære julestjerner får et helt nytt og særpreget uttrykk, med hjelp fra Snøhetta.

Ingrid Stenstadvold Ross, Francesca Giulia Poli og Seppe Van Heusden
Generalsekretær i Kreftforeningen Ingrid Stenstadvold Ross sammen med produktdesignerne Francesca Giulia Poli og Seppe Van Heusden i Snøhetta.

– Vi håper at pasienter som må tilbringe jula på sykehus får kjenne hjertevarmen som ligger i disse stjernene, sier generalsekretær i Kreftforeningen, Ingrid Stenstadvold Ross.

Kreftforeningens juleaksjon fyller 10 år, og siden den gang har tusenvis av stjerner gitt håp og glede til pasienter, pårørende og ansatte på sykehus og sykehjem over hele landet.

I anledning jubileumsåret har Kreftforeningen inngått samarbeid med design- og arkitekturfirmaet Snøhetta, som har designet stjernene til årets aksjon.

– Vi er takknemlige og stolte over at Snøhetta ville bidra til aksjonen med sin kunnskap og kompetanse. Resultatet har blir veldig flott, med mening på flere ulike plan, sier Ingrid Stenstadvold Ross, generalsekretær i Kreftforeningen.

Hun gleder seg til å vise fram stjernene når aksjonen lanseres om to måneder.

– Vi håper og tror at dette stjernelaget, med landets sterkeste merkevare innen design, skal gjøre at vi når ut til enda flere, og bidra til at Kreftforeningens juleaksjons tiårsjubileum blir et rekordår, sier hun.

Designet og produsert i Norge

Foruten en helt ny sykehusstjerne, har Snøhetta designet ytterligere to produkter til årets juleaksjon. Alle produktene blir lansert når aksjonen starter om knappe to måneder.

Daglig Leder for Snøhetta Design- og arkitekturfirma, Hedda Lilleng, håper også at deres design og produkter – som alle er produsert i Norge – skal bidra til å gi aksjonen et løft:

– I Snøhetta har vi genuin tro på at design kan være med på å påvirke verden i positiv retning. Det kjennes viktig og riktig å kunne bidra inn for en sak som Kreftforeningens juleaksjon. Kreft berører oss alle, på en eller annen måte, gjennom livet. Vi håper at produktene vi har laget kan bringe håp til noen som trenger det – både som en påminnelse om at ingen er alene, og på lengre sikt gjennom å gi økte midler til forskning.

Å henge et lite håp i vinduet

I ni år har Kreftforeningens juleaksjon kombinert lokalomsorg og innsamling.
Oppskriften er enkel: Når publikum kjøper Kreftforeningens julestjerne, henger Kreftforeningen opp stjerner på det sykehuset eller sykehjemmet kjøperen ønsker.

Det gir omtanke til pasienter som må tilbringe jula hjemmefra, og penger til norsk kreftforskning, slik at flere i framtiden kan komme hjem til jul – og alle andre dager i året.

I 2021 samlet aksjonen inn godt over 30 millioner kroner. Summen etter ni år er 200 millioner.

Kreftforeningens juleaksjon i 2022 starter 14. november.

Kontaktpersoner i Kreftforeningen

Prosjektleder