Uten Bjørn Harald stopper Norge

Bjørn Harald Lye (38) tør ikke regne ut hvor mye tid han bruker på å hjelpe andre.

Dette innlegget er mer enn 3 år gammelt
Bjørn Harald er engasjert i Røde Kors i tillegg til Kreftforeningen og andre organisasjoner. Foto: Eirik Dankel

– Nå har jeg akkurat vært på leksehjelp hjemme hos en familie, sier Bjørn Harald.

Som alltid er han på farten – og som oftest: på vei mellom forskjellige frivillige oppdrag. Bjørn Harald bruker nesten all sin fritid på frivillig arbeid, blant annet for Røde Kors og Kreftforeningen.

Uten mennesker som ham stopper Norge. Han har aldri våget å regne ut hvor mange timer han bruker på frivillighet, og han er ikke alene i Norge. 63 prosent av den norske befolkningen har gjort frivillig arbeid i løpet av det siste året, og arbeidet som blir lagt ned tilsvarer 142 000 årsverk.

Flere tusen frivillige

Kreftforeningen er blant organisasjonene som aldri kunne opprettholdt sine mange tilbud til kreftrammede og pårørende uten den enorme innsatsen frivillige legger ned. Flere tusen frivillige sørger for at Kreftforeningen er til stede over hele landet og tilbyr et mangfold av aktiviteter.

Bjørn Harald er en av dem som gjør dette mulig.

Han mistet begge sine foreldre i kreft, og han har også mistet venner, tanter og onkler.

– Da jeg mistet foreldrene mine merket jeg hvor godt og viktig det var at noen stilte opp for oss, noen som var rundt oss, hjalp til, støttet og trøstet oss. Det var en utrolig tøff tid, men heldigvis hadde vi familie og venner rundt oss, sier Bjørn Harald.

Nå vil han gi noe tilbake til andre som rammes av kreft.

– Det er ikke alle som har mennesker rundt seg som kan hjelpe og støtte. Derfor er arbeidet Kreftforeningen gjør så viktig. Jeg har selv kjent hvor tøft det er å være i en slik situasjon, og hvor viktig det er å ha noen som kan stå deg bi. Det er godt å kunne bidra for andre, sier han.

Akkurat nå er Bjørn Harald en del av Kreftforeningens følgetjeneste. Det betyr at han kjører kreftrammede dit de har behov, enten det er til lege, sykehus, apotek eller annen behandling.

– Det gir så mange fine møter, og jeg får blitt kjent med flotte personer gjennom kjøreturene. Jeg håper at mitt lille bidrag kan gjøre hverdagen enda litt enklere for de som er rammet av kreft.

Fikk pris

38-åringens innsats for frivilligheten har blitt lagt merke til – og blitt verdsatt. Han har fått flere oppmerksomheter for arbeidet, og i 2019 ble han kåret til «Årets frivillige» i Stavanger kommune.

«Bjørn Harald kan ikke si nei. Bjørn Harald er en grepa kar med et fantastisk humør. Han ser alle, er omsorgsfull og hjelpsom. Bjørn Harald er en ildsjel med stor kompetanse. Han er en energisk person med mot og vilje til å skape gode opplevelser for de som trenger det.» Slik lød karakteristikken av 38-åringen da Stavanger Aftenblad omtalte ham.

Bjørn Harald Lye ble kåret til årets frivillige av Stavanger kommune i 2019. Her får han prisen av varaordfører Dagny Sunnanå Hausken.

Selv er det bare én ting Bjørn Harald angrer på.

– Og det er at jeg ikke startet med frivillighet tidligere enn jeg gjorde, som var i 2003. Frivilligheten startet med at jeg hentet internasjonale studenter på flyplassen i Stavanger og kjørte dem til studenthjemmet sitt. Det var da jeg kjente at jeg hadde et stort engasjement, og at det ga meg så mye å hjelpe andre. Siden den gang har det bare blitt mer og mer – og jeg har aldri angret.

Han oppfordrer alle som har mulighet til å engasjere seg og gjøre en frivillig innsats.

– Velg et lag eller en forening som driver med noe du brenner for og synes er interessant. Det er utrolig mye å velge mellom, og sammen kan vi gjøre en innsats som betyr noe.

Vil du bli frivillig?

Kreft berører alle. Vi trenger derfor frivillige med ulik erfaring og bakgrunn. Du må ikke ha erfaring med kreft – bare ha lyst til å bidra.