Vant hederspris

Ingrid Stenstadvold Ross, generalsekretær i Kreftforeningen, har blitt tildelt hedersprisen Årets inspirerende lederskap av Great Place to Work. – Dette motiverer oss til å strekke oss enda lenger for kreftrammede og deres pårørende, sier Ross.

Ingrid Stenstadvold Ross vant hedersprisen Årets inspirerende lederskap. Foto: Jorunn Valle Nilsen

– Godt lederskap, godt arbeidsmiljø og dyktige medarbeidere er viktig for å sørge for de beste løsningene for kreftsaken og dem vi er til for. En god arbeidsplass er et sted hvor det er latter på jobben hver eneste dag. Vi skal ha det gøy i en jobb hvor alle medarbeidere opplever mening med det de gjør, og hvor vi slipper dyktige folk fri så de finner de beste løsningene på komplekse utfordringer, sier den ferske prisvinneren.

Årlig publiserer Great Place to Work listen over Norges beste arbeidsplasser, og det var i den forbindelse Ross ble tildelt hedersprisen.

– For meg er godt lederskap å sette retning, men også forvente prestasjonslyst i teamet. Det handler om å skape en kultur hvor jeg vil prestere bedre i morgen enn det jeg gjorde i dag.

Flere lyspunkter i en krevende tid

Ross tok over som generalsekretær i Kreftforeningen én uke etter at landet stengte ned i mars i fjor. Til tross for et krevende år for både landet og Kreftforeningen, er ikke dette den første utmerkelsen hun har mottatt i løpet av sin korte tid i førersetet. Høsten 2020 vant Kreftforeningen pris for godt arbeidsmiljø.

– I Kreftforeningen har vi alltid vært gode på kommunikasjon, men under pandemien var det et valg å praktisere merkommunikasjon. Vi har hatt daglige ledermøter med alle lederne i Kreftforeningen, jeg har snakket med alle våre medarbeidere en-til-en og vi har hatt hyppige allmøter, forteller Ross og fortsetter:

– Å alltid være åpen og transparent i lederstilen skal vi fortsette med, for det har gjort oss sterkere enn noen sinne. I Kreftforeningen har vi dessuten enormt engasjerte og dyktige medarbeidere. Vi brukte det engasjementet for å skape nye tilbud i rekordfart for kreftpasienter i en vanskelig tid. Jeg er ekstremt imponert over hva medarbeiderne våre har fått til i denne tiden.

– Fremtiden vil kreve mer av ledere

Ross tror at fremtidens arbeidsplass er friere enn noen gang, men samtidig med ledere som viser enda mer omsorg for medarbeiderne sine.

– Mange av de etablerte rammene vi kjenner i dag tror jeg vil forsvinne. Dyktige medarbeidere vet nemlig å løse oppgavene sine uansett. Likevel tror jeg denne fremtiden vil kreve mer av lederne våre. De må sette tydelig retning og være tett på, så de både kjenner og utvikler sine medarbeidere, sier Ross.