Taushetserklæring for frivillige

Taushetserklæring for frivillige signeres i forbindelse med registrering og gjelder for alle som er på oppdrag for Kreftforeningen.

Taushetserklæring

Ansatte, frivillige og personer på oppdrag for Kreftforeningen kan få kjennskap til opplysninger av konfidensiell og sensitiv karakter, og det er viktig at slike forhold ikke blir kjent utenfor foreningen. Av den grunn er det nødvendig å pålegge deg taushetsplikt. Denne skal medvirke til å beskytte enkeltpersoner – pasienter, pårørende/etterlatte, medarbeidere, samarbeidspartnere og andre – som er knyttet til virksomheten.

Det er meget viktig at du tenker deg godt om før du bringer videre kunnskap du har fått, og alltid er deg bevisst hva som vil kunne skade enkeltpersoner eller virksomhetens mål, dersom forhold blir kjent for utenforstående.

Alle ansatte, frivillige og andre som utfører arbeid på vegne av Kreftforeningen i eller utenfor Kreftforeningens lokaler er bundet av disse bestemmelsene. Taushetsplikten gjelder både i arbeidet og privat, og varer også etter at du har avsluttet ditt arbeid for foreningen.

Ved å signere denne erklæringen forplikter du deg til å respektere taushetsplikten vedrørende opplysninger av konfidensiell og sensitiv karakter, som du blir kjent med i ditt arbeid for Kreftforeningen.

Personvern og informasjonssikkerhet

Som ansatt, frivillig, eller på oppdrag for Kreftforeningen forplikter du deg til å sette deg inn i og følge de regler og rutiner for personvern og informasjonssikkerhet, som til enhver tid gjelder for ditt arbeid for Kreftforeningen.

Signatur samarbeidsavtale og taushetserklæring

Du bes om å bekrefte at du vil følge samarbeidsavtalen med vedlegg og avgi følgende taushetserklæring:
Jeg bekrefter at jeg har forstått innholdet i og vil respektere taushetsplikten, og at brudd på denne plikten kan føre til utelukkelse fra aktiviteten.

I tillegg forplikter jeg meg til å sette meg inn i og følge de regler og rutiner for habilitet, personvern og informasjonssikkerhet, som til enhver tid gjelder i mitt arbeid for Kreftforeningen.