Ja til

Livsviktig forskning

For hver 100-lapp vi har gitt til kreftforskning, har staten lagt på 25 kroner. Nå fjerner regjeringen ordningen, og det blir mindre penger til forskning som redder liv. Vær med på å si klart ifra at det ikke er greit at din gave blir mindre verdt!

Det er takket være alle dere som støtter og engasjerer dere, at vi kan gi betydelige summer til kreftforskning hvert år. Frem til nå har staten vært med på dugnaden. Det er snakk om betydelige summer. På fem år la de på 90 millioner kroner ekstra på midlene Kreftforeningen ga til forskning. Nå er ordningen skrotet.

Vi krever at ordningen skal fortsette, fordi:

• Den fører til mer kreftforskning. Vi satser på forskning fordi vi vet det nytter. 3 av 4 overlever kreft i dag. Det er dobbelt så mange som for 50 år siden.
  • Den stimulerer privatpersoner som deg til å gi. Det offentlige kan ikke finansiere all forskning alene. Derfor er donasjoner og innsamling gjennom ulike organisasjoner viktig for de store forskningsfremskrittene, og det kan vi takke private givere for. Vi trenger giverglede fra folket, og denne ordningen gjør det mer fristende å bruke penger på forskning.

30 millioner mindre til forskning i året

Støtteordningen skulle gjøre at flere private ville gi penger til forskning. Nå er ordningen fjernet, og regjeringen har ingen ny plan om hvordan de skal få flere til å gi. Det betyr 30 millioner kroner mindre i året til forskning.

Betydning for norske pasienter

Vi vet at mange av våre givere er opptatt av ordninger som gjør at de kan maksimere gavene sine. Uten denne støtteordningen risikerer vi at det blir færre private gaver, og vi frykter at det kan bety hele 30 millioner kroner mindre i året til forskning.

Jo mer vi forsker, jo større fremskritt gjør vi. Å ta bort denne ordningen vil føre til mindre kreftforskning. Det har betydning for overlevelsen og behandlingen av norske pasienter.

Det er helt uforståelig at regjeringen ikke vil være med på å stimulere til forskning. Det er uforståelig at de fjerner ordningen – uten evaluering og uten en ny plan.

Vær med på å vise at det er uforståelig og urettferdig at det blir mindre penger til livsviktig forskning!

→ Signer underskriftskampanjen

Signer oppropet og si klart ifra

Det er ikke greit at min gave til forskning blir mindre verdt.

Del underskriftskampanjen

Del på Facebook ––––

Din underskrift er viktig, og vil brukes i arbeidet med å få myndighetene til å gjeninnføre gaveforsterkningsordningen. Vi viser kun til antallet signaturer, ikke til navn. Personopplysningene slettes etter at kampanjen avsluttes. Ta kontakt på post@kreftforeningen.no dersom du ønsker å slette din signatur.

Var dette nyttig?