Fordelene ved røykeslutt gjelder uansett hvor mye eller lenge du har røyket tidligere – og uavhengig av om diagnosen har en kjent sammenheng med røyking eller ikke.

Å slutte å røyke øker sjansen for

  • bedre behandlingsresultat
  • mindre bivirkninger
  • færre infeksjoner
  • bedre pust (respirasjon) og blodsirkulasjon
  • mer energi og bedre livskvalitet

Å fortsette å røyke øker risikoen for

  • redusert effekt av behandlingen
  • komplikasjoner etter operasjon
  • dårligere sårtilheling
  • lengre rehabilitering
  • hjerne- og lungekomplikasjoner
  • tilbakefall av kreft
  • andre kreftsykdommer
  • kortere levetid

Slik påvirker røyking behandlingen

Kreftpasienter som slutter å røyke før cellegift og stråling, opplever færre plager enn pasienter som fortsetter å røyke.

  • Røyking kan hemme sårtilheling etter kirurgisk behandling og øke sannsynligheten for infeksjoner i såret. Røyking øker også risikoen for alvorlige lungekomplikasjoner under narkose fordi røykere generelt har mer slim i luftveiene og er mindre i stand til å hoste det opp.
         
  • Strålebehandling er avhengig av oksygen for å virke effektivt. Røyking fører til redusert oksygennivå i blodet og kan dermed redusere effekten av behandlingen. Røyking under strålebehandling er også forbundet med soppinfeksjon i munnen, smaksforandringer, munntørrhet, redusert stemmekvalitet, vekttap, avmagring, utmattelse (fatigue), lungebetennelse og ben- og bløtvevsnekrose.
          
  • Medikamentell kreftbehandling, som for eksempel cellegift og immunterapi, transporteres med blodet. Nikotin fører til at blodårene trekker seg sammen, og røyking gjør det derfor vanskeligere for medisinen å nå frem til kreftcellene. De som røyker kan også oppleve forverring av bivirkninger som vekttap, avmagring, utmattelse (fatigue) og skader på lunge og hjerte.

Her får du hjelp til å slutte å røyke

Mange velger å slutte å røyke på egen hånd, men veiledning kombinert med røykeslutt-medisiner øker muligheten for å lykkes. Du kan be om veiledning hos fastlegen din eller på frisklivssentraler, som finnes i mange kommuner.

Uansett om du slutter alene eller med veiledning, er det godt å ha en plan for hva du skal gjøre når røyksuget melder seg – for det gjør det for de fleste. Det fine er at suget sjelden varer i mer enn 2–4 minutter, og at det kommer stadig sjeldnere. Har du klart deg uten røyk i 28 dager, har du fem ganger større sjanse for å slutte for godt.

Tips til røykeslutt, informasjon om legemidler og gratis hjelpeverktøy (slutta.no)

Var denne siden nyttig?