Til deg som er ny frivillig eller ønsker å bli det
Kreftforeningen er glad for henvendelser fra deg som ønsker å bli frivillig. I lys av dagens situasjon med koronavirus, er alle møter og kurs satt på vent. Vi vil svare deg når du kontakter oss, men vi kan dessverre ikke gi deg opplæring eller sette deg inn i aktivitet før vi er tilbake til mer normale tilstander. Vi håper du likevel vil vise din interesse og ta kontakt. Vi har mange spennende oppgaver.

Frivillige på sykehus er til stede for pasienter og pårørende i en sårbar situasjon. Som frivillig gir du en pause i sykehushverdagen, og du kommer i kontakt med mange mennesker som kanskje ellers ikke ville fått informasjon om Kreftforeningens og/eller Vardesenterets tilbud. Du blir en del av et team med andre frivillige, får god opplæring i starten og jevnlig tilbud om erfaringsutveksling og faglig påfyll.

Hva kan du bidra med?

• Slå av en prat med pasienter og pårørende, enten i poliklinikk, dagligstue eller inne på rom på sengeposten
  • Tilberede og servere for eksempel vafler og kaffe til pasienter og pårørende
  • Fortelle om Kreftforeningens og/eller Vardesenterets tilbud

Hvem ser vi etter?

• Du må ha fylt 18 år for å være frivillig på sykehus
  • Du er nysgjerrig på mennesker og er ikke redd for å ta kontakt med folk
  • Du må kunne møte pasienter, pårørende og andre interesserte på en god måte
  • Du må mestre selvstendig jobbing og samarbeid med andre, samt utvise god rolleforståelse

Alle som er frivillige hos oss er ambassadører for kreftsaken. Vi treffer mange mennesker, og noen ganger er de i en sårbar situasjon. At vi er pålitelige er derfor ekstra viktig. Vi forventer også at frivillige er snus- og røykfrie på aktiviteter i regi av Kreftforeningen.

Hvor mye tid tar det?

• Opplæring ved oppstart: E-læring, to til tre opplæringsvakter samt Vardesenterkurs der aktiviteten gjennomføres i samarbeid med Vardesenteret
  • Vakter i henhold til halvårsplan, minimum to gagner i gjennomsnitt per måned
  • Deltakelse på frivilligsamlinger en til to ganger i året