Temakafé for kreftpasienter og pårørende i Follo

Temakafeen er til for kreftrammede, pårørende og etterlatte. Vi tar opp kreftrelaterte temaer og byr på ulike faglige kulturelle innslag.

Kom innom for en kopp kaffe og en matbit – og hyggelig samtale med andre som har erfaringer med kreft.

Program høsten 2022:

20.09: «Når livet blir trist» v/ Monica Lund Osther – om livsmestring gjennom åpenhet og kommunikasjon. Hun har levd med brystkreft i ni år, seks av dem med spredning. Det er rart hvor normalt og hverdagslig livet kan være, samtidig som man føler at man lever i en krise.
Sted: Frivilligsentralen, Waldemarhøy, Ski. Kl. 1400-1600.

10.10: «Hvordan styrke sitt indre når livet er krevende – om oppmerksomhetstrening, aksept og balanse i kreftrehabilitering» v/ Elisabeth Nybø, kreftsykepleier på CatoSenteret, gruppeterapeut og integrativ psykoterapeut. Hun deler verktøy, tanker og erfaringer fra sin arbeidshverdag.
Sted: Kolben kulturhus, Peisestua, 3. et., Kolbotn. Kl. 1800-2000.

31.10: «Det ingen snakker om», en prisbelønt kortfilm av Hansine Killingmoe Såstad, som sammen med kusinen Karoline Groth gir oss et innblikk i hennes hverdag etter en vellykket kreftbehandling som bød på uante konsekvenser hun ikke var forberedt på. Hvorfor rammes så mange av senskader uten å være forberedt på det , og hvorfor blir ikke dette snakket høyt nok om?
Sted: Frivilligsentralen, Waldemarhøy, Ski. Kl. 1800-2000.

21.11: Den usynlige pårørende – sterk og sårbar på samme tid. Kreftkoordinatorene vil snakke om det å være i den krevende situasjonen det er å ha en kjær som er kreftsyk. Mange vil nok kjenne seg godt igjen i hva det innebærer å være pårørende.
Sted: Kolben kulturhus, 2. et. v/ Frivilligsentralen, Kolbotn. Kl. 1400-1600.

7.12: Hvordan ta tak i livet sitt igjen etter tøffe tak v/Mette Rosenvinge Kolderup. Hvordan favner man om dagene som kommer; om å nyte livet her og nå, om å sette pris på tidligere opplevelser og gjøre dagene «til dine» så godt man kan. Tips og råd om hvordan man klarer å løfte seg selv opp og gjennomføre det man må, til tross for all motgang man måtte oppleve.
Sted: Frivilligsentralen, Waldemarhøy, Ski. Kl. 1400-1600.

Sted:

Frivilligsentralen Waldemarhøi i Ski – eller Kolben på Kolbotn