Temakafé for kreftpasienter og pårørende i Moss og Råde

Temakafeen er til for kreftrammede, pårørende og etterlatte.

Sammen skaper vi et møtested der vi kan senke skuldrene, være oss selv og kjenne på gjenkjennelse. Vi tilbyr alltid et foredrag etterfulgt av en enkel servering og en hyggelig prat rundt bordene. Du får selvfølgelig anledning til å snakke med foredragsholderne og kreftkoordinatorene i Moss og Råde.

Kom innom for en kopp kaffe og en matbit – og hyggelig samtale med andre som har erfaringer med kreft. Tilbudet er gratis, og det er ingen påmelding.

Temakafeen drives av kreftkoordinatorene i Moss og Råde sammen med frivillige hvor de fleste selv har erfart kreftsykdom eller er pårørende.

Programoversikt

Høst 2024

Tirsdag 10. september kl. 13.00-15.00

«Redsel for tilbakefall – bekymringsmestring». Vi får besøk av en psykologspesialist fra Rask psykisk helsehjelp som vil ta oss gjennom noen råd og gi oss noen verktøy som kan være hjelp.

Tirsdag 8. oktober kl. 18.00-20.00. Kveldskafé- MERK TIDEN!

«Gi meg en klovn mens jeg lever!». En forrykende morsom oppvisning av Gunn Inger Aareskjold der hun forteller levende om sin tid som pasient, saftige og rampete historier – med et dypt alvor under overflaten. Gunn Inger er utdannet musikalartist og dramalærer, har skrevet en antiflink, fandenivoldsk fortelling, fylt med galskap og skeive tanker om en sykdom som de fleste har et forhold til. På scenen bobler hun over av livskraft. Med stor selvironi og glimt i øyet lirer hun av seg treffende betraktninger, som er dypt inspirerende for publikum, uansett hva man står i. Som én publikummer sa: «Denne forestillingen burde vært på blå resept»!

Tirsdag 12. november kl. 13.00-15.00

«Å leve livet med kronisk, uhelbredelig kreft». Når en kreftsykdom ikke kan helbredes, og håpet blir å få leve lengst mulig med livsforlengende behandling, – hva er viktig i livet da? Margareth Flesjø vil i samtale med kreftkoordinator Ragnhild Skarpaas Andersen dele sine mange erfaringer med hvordan det var å leve sammen da hennes ektefelle ble alvorlig syk. Om livsmestring, livskvalitet og ventesorg.

Onsdag, 11. desember kl. 13.00-15.00. Merk dagen!

«Isroser». Konsert med Tonje Gravningsmyhr og Terje Norum.

Om vinteren kan vi ofte se isroser på vinduene, noen av mange vitnemål om at det finnes lys og varme selv når det er iskaldt og mørkt! Musikk og sang kan varme og tenne lys,- gi bearbeiding, trøst, styrke, håp og samhold. Denne dagen vil vi dele vår egen musikk med dere som små vinduer inn til ulike rom i tiden og i livene våre. Nå åpner vi dem og håper du vil komme inn en tur? Vårt håp er at du finner glede i det triste, fornyet håp i det håpløse og ny styrke til tunge løft.

Tonje er vokalist, trompetist, flygelhornist og låtskriver. I 2023 kom hun med sitt første soloalbum «Wandering», før det andre albumet, «Maze» kom i 2024. Tonje er i gang med nytt album som har planlagt utgivelse i 2025, denne gang med norske låter.

Terje er pianist, organist, produsent og komponist. Han har blant annet medvirket på over 60 album. I 2011 kom albumet «Tidevann» med Heidi Gjermundsen Broch med tekster av Inger Hagerup. I 2020 kom albumet «Skogslusken» med Trond Granlund med tekster av Hans Børli. På begge disse var all musikk av Terje Norum.

Velkommen! Vi håper vi ser deg!

Sted

Ekholt kirke (underetasjen), Skogveien 24. Det er heis og god plass til parkering.

Ved spørsmål, kontakt:

Ragnhild Skarpaas Andersen