Temakafé for kreftpasienter og pårørende i Moss og Råde

Temakafeen er til for kreftrammede, pårørende og etterlatte.

Sammen skaper vi et møtested der vi kan senke skuldrene, være oss selv og ha det hyggelig sammen. Vi tilbyr et foredrag etterfulgt av en enkel servering og en hyggelig prat rundt bordet. Du får selvfølgelig anledning til å snakke med foredragsholderne og kreftkoordinatorene i Moss og Råde.

Samtaler ved lunsjbordet.
Foto: Finn Bjurvoll Hansen

Kom innom for en kopp kaffe og en matbit – og hyggelig samtale med andre som har erfaringer med kreft. Tilbudet er gratis, og det er ingen påmelding.

Temakafeen drives av kreftkoordinatorene i Moss og Råde sammen med frivillige.

Tirsdag 1. mars 2022 – kl. 13.00-15.00
«Fysisk aktivitet ved kreftsykdom»
v/Anne Kathrine Lystad, fysioterapeut Moss kommune.
Fysisk aktivitet og trening blir ikke mindre viktig når man blir rammet av en kreftsykdom. Trening under og etter behandling kan bidra til mer overskudd, bedre funksjon og bedre psykisk helse. Gjennom fysisk aktivitet kan man finne tilbake til gode opplevelser med kroppen og oppleve mestring.

Tirsdag 5. april 2022 – kl. 19.00-21.00 (MERK TIDEN!)
«Å være pårørende- sterk og sårbar på samme tid»
Denne gangen vil vi ta for oss de ulike sidene av pårørenderollen. Kreftkoordinator Ragnhild Skarpaas Andersen i Moss/Råde vil snakke om det å være i denne krevende situasjonen det er å ha en kjær som er kreftsyk. Mange vil nok kjenne seg godt igjen i hva det innebærer å være pårørende, – sterk og sårbar på samme tid.

Tirsdag 3. mai 2022 – kl. 13.00 -15.00
«Hvordan styrke sitt indre når livet er krevende?»
Om oppmerksomhetstrening, aksept og balanse i kreftrehabilitering ved Elisabeth Nybø, kreftsykepleier på CatoSenteret i Son. Hun har vært kreftsykepleier i 30 år, er gruppeterapeut og integrativ psykoterapeut, samt instruktør i Oppmerksomhetstrening (mindfulness) og har vært med på å utvikle kreftrehabiliteringsfeltet. Hun ønsker å dele noen verktøy, tanker og erfaringer fra sin arbeidshverdag.

Tirsdag 7. juni 2022 – kl. 13.00-15.00
«Fatique – når energien ikke strekker til»
Eirin Vedvik, kreftkoordinator i Moss vil denne gangen sette fokus på og gi en forklaring på denne seneffekten etter behandling som mange kreftpasienter opplever. Hun vil også gi noen konkrete tips og råd som hun har fått fra andre som lever med fatigue.

Velkommen!

Sted

Ekholt kirke (underetasjen), Skogveien 24. Det er heis og god plass til parkering.

Ragnhild Marie Skarpaas Andersen

kreftkoordinator i Moss kommune og Råde kommune