Temakafé for kreftpasienter og pårørende i Rakkestad

Temakafé er et uformelt møtested for både kreftpasienter, pårørende og etterlatte. Vi tar opp kreftrelaterte temaer og byr på ulike kulturelle innslag.

Stikk innom for en kaffe og en hyggelig samtale med noen som har gått eller går igjennom noe av det samme som deg.

Vi møtes første tirsdagen i måneden kl. 17.00-19.00.

2. januar. Unicare Jeløy og kreftrehabilitering.

Fysioterapeut Jeroen ter Haar og kreftsykepleier Pelin Akbas kommer til oss for å fortelle litt om hva de kan tilby ved rehabiliteringssenteret Unicare Jeløy. Hvordan man søker opphold? Hvordan ser en dag ut på rehabiliteringssenteret? De vil også snakke om fatigue.

6. februar.

Solveig Vormeland er ungdomsdiakon i Eidsberg menighet og kommer til oss for å snakke om sorg, sorgreaksjoner og ventesorg.

Karine Hansen er fotograf her i Rakkestad og vil stille ut bildene sine fra utstillingen sin «Pippi». Da hun opplevde at bestevenninnen fikk kreftdiagnosen, ble hun inspirert til å vise både hennes og andre kvinners sterke historier om kampen for overlevelse.

5. mars. NAV Rakkestad.

NAV Rakkestad forteller om mulighetene og rettighetene man har når alvorlig sykdom rammer en selv, eller som pårørende. Det blir konsert med « Østre linje».

Bandet har sitt opphav fra Knapstad, Kråkstad, Tomter og Rakkestad, og sørger for Rock & roll med blå toner og dansbare ballader. Med røtter iblant annet, rock & roll og blues har Østre Linje skapt et eget unikt lydunivers der de også inkluderer elementer fra poprock og dansbare ballader. Bandet består av 4 musikere som digger å spille musikk for andre.

Besetning: Haakon Aass hoved vokalist og rytmegitar. Vegard Følling dunker basslinjene hjem. Geir Solberg tar hånd om de stødige trommerytmene, og korer. Gitar Kristoffer Falao.

2. april. NORILCO.

NORILCO – Norsk forening for stomi, reservoar og mage- og tarmkreft. Daglig leder Roy Aleksander Farstad kommer for å fortelle oss litt om foreningen og gi oss en oversikt over ulike tilbud, kurs og støtteordninger. Vi får en gjennomgang rundt de forskjellige stomitypene og litt i forhold til kosthold, trening og livsstil med stomi.

Representanter fra gynkreftforeningen og likepersontjenesten i Østfold kommer til oss for å informere om foreningen, tjenester og tilbud.

Musikk og sang ved Øyvind Helin og Yvonne Tjernes Stubberud.

7. mai. Østfold Boots Homecare.

Distriktsansvarlig sykepleier i Østfold Boots Homecare kommer til oss for å snakke om stomiutstyr, gode tips og råd ved stell og ernæringsprodukter når man sliter med dårlig matlyst.

Rockin linedance.

4. juni. Fastlegens rolle.

Fastlege Thomas Thorvaldsen skal ta oss igjennom « fastlegens rolle i pasientbehandling under og etter avsluttet kreftbehandling».

Thomas er fastlege hos bygdelegene her i Rakkestad og kombinerer rollen som fastlege med stillingen som tilsynslege på Skautun. Pasientene beskriver han som trygg, imøtekommende, lyttende og kunnskapsrik. Han har et stort hjerte for kreftomsorgen.

Sang og musikk ved Øyvind Helin og Yvonne Tjernes Stubberud.

Sommerferie og stengt i juli/ august.

3. september. Om nervesmerter.

Polynevropati, nervesmerter – hva kan du gjøre med det?

Mange som har blitt behandlet for kreft opplever nervesmerter i føtter og hender.

Dagmar Moseby, kreftkoordinator i Indre Østfold og spesialist i onkologisk fysioterapi, forklarer hva polynevropati er, og har tips og råd til hva du kan gjøre selv.

I kjelleren på Familiesenteret i Rakkestad. Bruk kjellerinngangen.

Adresse: Skogveien 9, 1890 Rakkestad

Gine Solli Madsen, kreftkoordinator