– Den beste telefonen jeg har tatt

Da Sissel Flenstad (44) følte seg usikker og trengte å snakke med noen som forsto hva hun gikk igjennom, ringte hun til Kreftforeningens rådgivningstjeneste. Det har hun ikke angret på.

Da Sissel kjente på behovet for noen å snakke med, ringte hun Kreftforeningens rådgivningstjeneste. Det er hun glad for at hun gjorde. Foto: Kreftforeningen.

For mange som får kreft, og deres pårørende, kan situasjonen føles uoversiktlig, overveldende og kaotisk.

For de som rammes kan det også oppleves ensomt å brenne inne med tunge tanker og følelser som det ikke alltid er så lett å snakke med sine nærmeste om.

Gjennom tilbudet Kreftforeningens rådgivningstjeneste er ønsket å hjelpe mennesker som står midt i det vanskelige.

– Ble møtt av et medmenneske

Da Sissel ble kreftsyk opplevde hun det som psykisk slitsomt. Som alenemor tenkte hun mye på barna sine og hvordan diagnosen skulle påvirke dem. I forsøket på å være tøff for de rundt hopet det seg opp mange tanker og følelser.

– Jeg ville at barna mine skulle få være ungdommer og ikke merke noe til sykdommen. I tillegg hadde jeg et stort behov for å fortsette å være Sissel. Derfor ble det vanskelig for meg å snakke om sykdommen.

Likevel kjente hun på et behov for å snakke med noen som kunne forstå, samt få oversikt over hvilken hjelp som fantes der ute.

– Gjennom rådgivningstjenesten opplevde jeg å bli møtt av et medmenneske som kunne gi veiledning når redselen hogg til med tusen spørsmål. På grunn av manglende kreftkoordinator i min kommune ble dette et ekstra viktig tilbud for meg, forteller Sissel.

Sissel opplevde det som vanskelig å snakke om sykdommen. Gjennom rådgivningstjenesten fikk hun veiledning og omsorg når hun trengte det.

Forståelse og omsorg

Rådgivningstjenesten får daglig mange ulike henvendelser som kan dreie seg om alt fra symptomer og undersøkelser til følelser, familieliv og tanker om døden. Sissel har brukt tjenesten på flere ulike vis.

– Når jeg ikke har kjent igjen kroppen min, eller har følt på usikkerhet og redsel har jeg ofte tatt kontakt. Men jeg har også fått hjelp til å søke økonomisk støtte, og juridisk hjelp og veiledning, forteller Sissel og roser videre de hun har møtt på telefonen:

– Du møter mennesker som forstår situasjonen din og tar deg på alvor. Det føles alltid trygt, og jeg blir veldig rolig etter samtalene.

Hun fremhever at de du møter gjennom tjenesten tar seg god tid.

– Det føles godt å treffe noen som ikke stresser meg når jeg snakker. Jeg får snakket ut, og får ta min tid. De er gode til å lytte, er saklige og omsorgsfulle og får deg til å føle deg ivaretatt.

Bare ring!

Kreftforeningens rådgivningstjeneste er gratis og tilbyr hjelp til både voksne og barn. Her møter du erfarne fagfolk, både sykepleiere, sosionomer og jurister.

Du kan være anonym, enten du velger å ringe eller chatte med oss, og du trenger ikke vite hva du skal spørre om før du tar kontakt.

Dette skriver Sissel under på. Og selv om hun kan forstå at det kan være høy terskel for å ta kontakt, har hun følgende budskap:

Bare ring! Det er den beste telefonen jeg har tatt. Synes du det er vanskelig å snakke om situasjonen, så si akkurat det. Vær ærlig, så vil du få den veiledningen du trenger for å få noe ut av samtalen. Du trenger ikke noe manus, forsikrer Sissel.

Bare ring! Det er den beste telefonen jeg har tatt, sier Sissel. Hun synes det er viktig at alle vet om at tilbudet finnes.

Et tilbud for alle

At rådgivningstjenesten er et tilbud for alle uansett hvor de bor, synes hun er viktig å fremheve.

– Tjenesten er et kjempegodt lavterskeltilbud, spesielt fordi den er tilgjengelig for mennesker i hele landet! Også det at man får snakke med noen når behovet faktisk er der, ikke to uker etterpå. Det er gull verdt å slippe den ventetiden, sier Sissel og legger til:

– Det er så viktig at alle får vite at denne tjenesten finnes!

Kvinne med headset.

Snakk med oss

Vi er her for å hjelpe deg med alle spørsmål om kreft. Rådgivningstjenesten er gratis, og du kan være anonym.

Vi har mange gratistilbud i hele landet

Hos oss kan du få råd, hjelp og støtte i situasjonen du står i, enten du er rammet av kreft, er pårørende eller etterlatt. Vi har en rekke tilbud, møteplasser og arrangementer over hele landet. Våre tilbud er gratis, og du er hjertelig velkommen!