Kreftforeningens rådgivningstjeneste

Ingen skal møte kreft alene. Hos oss kan du få råd om kreft, dine rettigheter og muligheter. Vi gir også råd og veiledning om arbeidsliv. Vi har lang erfaring og god tid til å lytte og svare på dine spørsmål.

Tjenesten er gratis, og du kan være anonym. Du trenger ikke vite hva du skal spørre om før du kontakter oss. Kanskje har du bare behov for å snakke med noen. Vi hjelper både voksne og barn.

Vi gir også råd om arbeidsliv

Har du spørsmål om dine rettigheter som arbeidstaker og kreftsyk? Kanskje står du i et veiskille og trenger veiledning og støtte på veien videre? Er du arbeidsgiver og er usikker på hvordan følge opp din ansatt? Eller kanskje du er kollega og lurer på hvordan du kan bidra? Hos oss kan du spørre om alt om kreft og arbeidsliv. I kompliserte og vanskelige saker samarbeider vi med eller henviser til Kreftforeningens rettshjelp.

Eksempler på hva vi får spørsmål om

• Symptomer, undersøkelser, behandling, kliniske studier
  • Senskader etter kreftbehandling
  • Livets sluttfase og tanker om døden
  • Sorgstøtte
  • Hva skjer med følelser og familieliv når noen får kreft?
  • Hvordan snakker jeg med barna om kreft?
  • Føler at jeg står på sidelinja – hva har jeg krav på som pårørende?
  • Hva kan de praktiske, økonomiske og juridiske virkningene bli?
  • Hva skjer etter behandlingen eller hvis den ikke virker?
  • Hvilke økonomiske rettigheter har jeg?
  • Hvordan skal jeg gå frem i møte med NAV eller helsevesenet?
  • Hvordan kan jeg få hjelp til å komme meg tilbake i jobb?