Derfor er Jacob (17) medlem i Kreftforeningen

Hver måned presenterer vi ett av våre 125 000 medlemmer. Kanskje kjenner du deg igjen i deres historie? Kanskje kan du selv tenke deg å bli medlem i Kreftforeningen? I dag: Jacob Miskov Nodland, Bergen.

En litt uvanlig 17-åring, kanskje, men en helt vanlig bergenser: – Eg bor i Bergen, det e en flott by, eg e stolt av han, sier Jacob som går andre året på Idrett og friluftsliv på Stend vidaregåande i Fana.

17-åringer kommer i mange varianter. Noen av dem velger å melde seg som både frivillig og medlem i Kreftforeningen.

Jeg glemte å si noe som er veldig viktig å få fram. Du trenger ikke å ha vært pårørende eller hatt kreft selv for å være medlem. De fleste på min alder har jo ikke det.

Jacob Miskov Nodland, medlem i Kreftforeningen

Fem minutter etter at vi har avsluttet vår trivelige telefonsamtale, ringer Jacob Miskov Nodland (17) meg tilbake og minner om at Kreftforeningen er for alle. Bestefaren fikk kreft, men det husker Jacob lite av. Utover det har han ingen erfaringer med sykdommen. Veien inn i Kreftforeningen var dermed ganske random, som han selv uttrykker det. Han fikk en e-post fra Kreftforeningen med spørsmål om han kunne tenke seg å bli frivillig.

– Jeg tenkte hvorfor ikke, forteller Jacob.

Engasjementet for frivilligheten lå der fra før; Jacob er allerede trener for et guttelag i håndball.

Jeg er oppvokst med at hvis du har overskudd og har noe å gi andre, så bør du det. Jeg har mulighet til å gi muligheter til andre som har det vondt og som er i en situasjon det er vanskelig å forestille seg.

Jacob Miskov Nodland, medlem i Kreftforeningen

På et informasjonsmøte i høst meldte han seg som frivillig i ressursgruppen, det vil si de som gjennomfører arrangementer, ordner med bøssebæring og sånn. Han meldte seg inn i Kreftforeningen i samme slengen.

– Kreftforeningen trenger ikke bare at folk gir av sin tid. Det er også mye forskning som fremmes, og da trenger Kreftforeningen mange medlemmer som støtter saken. Hvis jeg kan gi min stemme til viktig forskning ved å bli medlem så gjør jeg gjerne det.

Nå ser han fram til å få opplæring.

– Jeg har ikke så mye erfaring, men jeg kunne ønske at jeg hadde den samme synsvinkelen som de som har det vondt og er pårørende har. Jeg tror det kan hjelpe meg som menneske rett og slett. Jeg håper Kreftforeningen vil gi meg erfaringer. At de kan legge til rettet slik at jeg kan tilegne meg mer kunnskap. Jeg er sikker på at det blir et givende arbeid, sier 17-åringen.

360 kr
Betalingsvalg