Gjør mer for de unge!

Bruk all energi på å skaffe deg utdanning, sier kommunikasjonsansvarlig i Ung Kreft Anniken Golf Rokseth.

en kvinne som sitter ved et skrivebord foran en dataskjerm.
Anniken Golf Rokseth er veldig glad i jobben sin som kommunikasjonsansvarlig i Ung kreft. (Foto: Jorunn Valle Nilsen)

Hjertet hennes blør for alle unge kreftrammede som ikke får seg en jobb.

– Sorgen over å måtte legge karrieren på hylla, til og med før den startet, er helt reell. Vi møter mange som sørger over tapt framtid, sier Golf Rokseth.

– Hvis du får kreft mens du studerer, og ikke får fullført studiene, da stiller du med forferdelig dårlige kort, forklarer hun.

Hun erfarer at det ofte går greit med de aller mest ressurssterke, de som har økonomiske midler og stort nettverk, og at de aller mest ressurssvake blir ivaretatt av diverse offentlige ordninger.

– Men den store massen – helt vanlige unge mennesker – de kommer ingen vei, sier Anniken.

Ung Kreft

Ung Kreft er en organisasjon som arbeider for at unge kreftrammede og pårørende mellom 15 og 35 år skal ha det bra. Vi hjelper unge kreftrammede og pårørende gjennom nedturene og oppturene. Enten du trenger råd, noen som forstår eller hjelp til å komme deg tilbake til hverdagen.

Tilrettelegging

Golf Rokseth mener det må langt bedre tilrettelegging til der ute i arbeidslivet.

– Vi ser så mange i Ung kreft som er uføretrygdet mot sin vilje, av en eneste grunn: De kommer seg ikke ut i arbeid og har ikke noe mer å leve av. Da er uføretrygd eneste utvei. I mange tilfeller er det ganske lite tilrettelegging som skal til, sier hun.

Hun tar kraftig til motmæle mot at sykdomserfaring og tøffe tak er en ressurs, nærmest et konkurransefortrinn, i arbeidslivet.

– Det er en ubrukelig påstand. Hvis du ikke har kompetanse i bunn, er dyrekjøpte erfaringer ingenting verdt.

Utdanning, utdanning, utdanning

– Det vi må si er dette: Skaff deg en utdanning! Bruk all den energien du kan oppdrive på det. Om det så tar deg ti år, så gjør det! sier Golf Rokseth.

Hun legger til at det kan være klokt å være pragmatisk i studievalget.

– Jeg tror det er klokt å slå et slag for yrkesfag. Bli sykepleier eller elektriker. Blir du samfunnsviter med bachelorgrad er veien til jobb brått mye lenger.

Ny nettside

Sammen med Kreftforeningen bygger Ung kreft denne høsten en ny nettside spesielt rettet mot unge kreftrammede som skal ut i sin første jobb.

– Det er kjempestor forskjell på dem som har en jobb å komme tilbake til og dem som aldri har hatt en jobb. Vi håper å nå fram med noen gode råd til denne gruppa, sier Golf Rokseth.

Magasinet Felles krefter

Når jobben blir livsfarlig

Her kan du lese nettversjonen av magasinet Felles krefter som vi sender til våre medlemmer to ganger i året. Denne utgaven, som kom ut i november 2022, handler om yrker og kreft.