Kjære 30 prosent av Norges kvinner: Vi må ta en prat

Vi liker bedre å oppmuntre enn å formane, og snakker helst om alt vi får til. Men nå må vi snakke alvor.

Portrettbilde av Ingrid Stenstadvold Ross
Ingrid Stenstadvold Ross, Kreftforeningens generalsekretær

400 000 kvinner tar ikke livmorhalsprøve som anbefalt. Dette er kvinner som ikke vet om de er i ferd med å utvikle celleforandringer i livmorhalsen, som på sikt kan bli til en kreftform med svært ubehagelige konsekvenser. Halvparten av disse kvinnene, rundt 200 000, har ikke sjekket seg på ti år eller mer.

Det er fortvilende å tenke på.

I fjor var vi bekymret, men optimistiske: Vi håpet at det var mulig å hente inn etterslepet etter korona. Nå viser et grovt anslag fra Kreftregisteret at 55 000 færre enn forventet tok livmorhalsprøve i fjor. Basert på tidligere statistikk er et sannsynlig anslag at 1100 av disse 55 000 kvinnene har alvorlige celleforandringer og om lag 55 kan ha kreft.

Ifølge Kreftregisteret er det sånn at ni av ti som dør av livmorhalskreft, ikke har fulgt Livmorhalsprogrammet. Denne kreftformen utvikler seg som regel så sakte at tidlig oppdagelse ikke bare kan redde livet ditt, men også spare deg for mye ubehag. Sjekker du deg jevnlig, reduserer du risikoen for livmorhalskreft med minst 80 prosent.

Derfor må vi snakke om hvorfor så mange av oss ikke tar livmorhalsprøve, en av de billigste livsforsikringene du kan gi deg selv. For mange er det nok bare livet som kommer i veien. Som Karianne Næss (49) fra Askøy utenfor Bergen. Hun tok sin siste livmorhalsprøve i 2007. Tolv år seinere fikk hun diagnosen livmorhalskreft. Da hadde svulsten i livmorhalsen hennes vokst seg så stor at den ikke lot seg operere.

– Her har det skjedd en menneskelig svikt, og det er jeg som har sviktet, sier hun.

Karianne bruker ikke tid på å tenke på det som har vært og hva hun skulle ha gjort. I stedet bruker hun tid og krefter på å be resten av de 30 prosentene om å ta seg de minuttene hun ikke avså i sitt eget travle liv. Og oppfordringen nytter: Hun får meldinger fra fjern og nær fra kvinner som sier at de skal sjekke seg. Nå.

Er du blant de som bare ikke har hatt tid, eller som har glemt å bestille time når påminnelsen fra Livmorhalsprogrammet kom? Til deg vil jeg si som fastlege Marianne Natvik: Jeg ser deg i ditt travle liv og ønsker deg alt godt. Du har kanskje fullt opp med å passe på andre mennesker i livet ditt. Sett av tid til deg selv! Vi gjør så mye rart for helsa vår, ta deg de minuttene det tar å sette deg opp i fastlegens gynekologstol.

Til deg som synes det er ubehagelig, men gjør det likevel: Takk! Hjelp oss å spre oppfordringen til noen du tror kan være en av de 30 prosentene som har hoppet over en livmorhalsprøve eller to. Din oppfordring kan redde liv.

Og til deg som gruer deg så mye at du ikke får tatt denne viktige prøven: Snakk med legen din. Sett ord på hvorfor det er vanskelig for deg, så dere kan komme fram til en løsning. Vi håper dere finner ut av det sammen. Er det helt umulig for deg å gjennomføre en gynekologisk undersøkelse, så vit at du ikke er alene! Og nå er løsningen på vei: Statsminister Erna Solberg uttalte til TV2 9.september 2021 at det er satt av over 20 millioner i statsbudsjettet til å innføre hjemmetest som tilbud til kvinner som ikke får tatt livmorhalsprøve hos legen. Dette mener vi er et viktig og riktig tiltak.

I Norge inviteres alle kvinner mellom 25 og 69 år til å delta i et screeningprogram som avdekker livmorhalskreft. I kombinasjon med HPV-vaksinen, som nå tilbys alle landets tolvåringer som del av barnevaksinasjonsprogrammet, kan Livmorhalsprogrammet til Kreftregisteret faktisk utrydde hele kreftformen. Det er det ikke ofte vi kan si.

Mellom 70 og 90 kvinner dør av livmorhalskreft i Norge hvert år. Over 300 kvinner får livmorhalskreft årlig. Uten påminnelsesbrevet fra Livmorhalsprogrammet ville tallet vært minst 1000 tilfeller per år.

Dette er ikke bare tall: Bak hver eneste kreftstatistikk skjuler det seg et menneske som har fått livet endret på drastisk vis. Som har gått gjennom operasjoner, cellegift og behandling med stråleterapi både utvendig og inne i skjeden. Som opplever seinvirkninger som håravfall, fatigue og en skjede som vokser sammen og må strekkes ved hjelp av en dilator – et redskap som brukes til å utvide et hulrom som i disse tilfellene er i ferd med å gro igjen.

Lurer du på når det er på tide å ta en livmorhalsprøve? Ikke tenk på det: Du får et brev fra Kreftregisteret når det er tid for ny prøve. Husker du å ha fått et sånt brev uten å følge opp? Da håper jeg du har fått påminnelsen du trengte nå.