Gikk Norge på langs tre ganger for kreftrammede

Med 1183 deltakere fordelt på 36 lag ble det tilbakelagt omtrent 8 523 km under årets stafett. Det tilsvarer Norge tre ganger. QR-stafetten ble arrangert 25. mai- 6. juni.

To personer på tur i skogen
Stafettleder Haakon Wiig og rådgiver Linda Sørlie Petersen er godt fornøyd med engasjementet under årets stafett. Foto: Kreftforeningen

Det har vært et enormt engasjement fra både lag, enkeltpersoner og bedrifter, og deltakelsen har vært over all forventning. Det er jo fantastisk at vi har gått Norge på langs tre ganger.

Haakon Wiig, stafettleder

Stafetten ble gjennomført som en QR- stafett, omtrent som stolpejakten. Åtte ulike løyper rundt i hele Ringsaker ble merket med QR- koder som deltakerne skannet underveis med mobilen. På en egen nettside kunne de følge med på antall kilometer de ulike lagene hadde gått, hvem som var ute i løypene samtidig som seg selv og hvor de passerte.

Kvinne i treningsklær og solbriller foran turkartskilt
Heidi Nordsveen, ute på tur for sitt lag Team Pinnekjøtt som var ett av de lagene som gikk flest kilometer under årets stafett. Heidi er også fighterleder i Stafett for livet Ringsaker. Foto: Kreftforeningen

–  Mange ble motiverte av å følge med på de andre deltakerne underveis. Det har skapt en fellesskapsfølelse, som også var målet for stafetten, sier Wiig, og legger til:

Noen lag har hatt internkonkurranse seg imellom. Dette er jo ingen konkurranse, men det er gøy å se at noen blir ekstra motiverte av litt internkonkurranse.

Haakon Wiig, stafettleder

Han tror at stafetten har vært ekstra viktig i år på grunn av koronapandemien.

– Det er en vanskelig tid for mange. Jeg tror det blir ekstra viktig for folk å gjøre «noe», når vi ikke kan møtes slik vi pleier. Vi er utrolig glade for at vi fikk gjennomført stafetten, og tusen takk til alle som har deltatt, sier Wiig.

Hedret fighterne

Fighterne, de som har eller har hatt kreft, er stafettens æresgjester. De ble hedret etter beste evne, med en spesiell morgenlevering levert på døra av fightergruppa.

–  Fightergruppa gjorde en enestående jobb. Morgenleveringen ble veldig godt mottatt, og vi håper og tror det ble en fin overraskelse og et lyspunkt for fighterne i en utfordrende tid, sier Wiig.

En dame med blomster står i døråpningen
Fightergruppa hedret fighterne med hyggelig goodiebag og hilsen på døra. Foto: Kreftforeningen

Engasjerte lokalbedrifter

Lokale bedrifter har også deltatt på stafetten i år. Et eksempel er EiendomsMegler 1 Innlandet, som arrangerte sin egen stafett.

– De ansatte holdt det gående i 24 timer 29.- 30. mai.  Etappene ble fordelt og gjennomført der de bodde. De brukte sitt intranett til vekslinger og la ut bilder av seg selv. På denne måten skapte de masse oppmerksomhet, engasjement og entusiasme gjennom heiarop og lykkeønskninger – gjennom 24 timer, forteller Wiig.

Samlet inn penger

Flere lag og bedrifter har hatt sin egen innsamling under stafetten.  Til sammen har det kommet inn omtrent 150 000 kroner på digital innsamling og Vipps. I tillegg har blant annet Ringsaker kommune, Sparebankstiftelsen Hedmark, Fagforbundet Ringsaker og Asko gitt støtte stafetten. Pengene skal gå til Kreftforeningens arbeid og forskning.