– Når du har vært så heldig som oss, var det naturlig å gi til kreftsaken

Da Alf feiret 70, ønsket han seg gaver til kreftsaken.

Portrett av mann som smiler mot kamera.

Alf Broeng står på trappen foran et syttifem år gammelt rødt hus. Han er høy og slank med et bredt smil og kraftig håndtrykk. Her bor han og kona Kristin, i landlige omgivelser. Tåken går i ett med det snødekte landskapet på Skui i Bærum. I dette huset har han bodd hele sitt liv, fra sine første leveår til senere med egen famille, kona Kristin og fire barn.

Vinteren har gitt Alf daglige treningsøkter med snøskuffen og i dag er intet unntak. Det skal ikke mange spadetak til for å se at han er frisk og sterk pensjonist. Han sier han er heldig som får nyte pensjonisttilværelsen med helsa intakt.

Ble kreftsyk med fire små barn

Men det har ikke alltid vært slik. I 1993 oppdaget han en stor svulst på beinet, rett over kneet. På den tiden var alle fire barna små.

Det var en vond tid, minnes han og verst var frykten og usikkerheten i tiden frem til legene hadde gode svar å gi. Han fikk etter hvert operert bort svulsten på beinet og har ikke hatt tilbakefall siden. Han roser oppfølgingen han fikk de påfølgende årene og mener vi er privilegert som har helsevesenet vårt.

Foto: privat

To av barna har hatt kreft

Familiens prøvelser var imidlertid ikke over. I perioden 2017 til 2019 ble både sønnen Stian og datteren Marianne kreftsyke, med henholdsvis testikkel- og brystkreft. Det var tunge beskjeder å få. Igjen fulgte en vond tid med frykt og usikkerhet. Alf mintes hvor godt han selv hadde blitt behandlet og hadde sterk tillit til det norske helsevesenet.

Dette kommer til å gå bra, tenkte han.

Det gjorde det – også denne gangen fikk historien en lykkelig utgang.

I dag er vi friske og raske alle tre, sier han, takknemlig.

Foto: privat
Kvinne og mann smiler mot kamera.
Foto: privat

Ønsket seg gave til kreftsaken i bursdagspresang

Nylig fylte Alf 70. Det ville familien feire, men Alf ville ikke ha en mengde gaver. De hadde både hus, bil og hytte og alt de trengte.

Følelsen av å ha vært heldig tidligere i livet, gjorde valget enkelt: Han ville heller støtte en god sak og ba derfor gjestene om en gave til Kreftforeningen.

Festen var vellykket og gjestene uttrykte glede over å donere til en god sak. Mange hadde opplevd kreft på ulike vis og synes Kreftforeningen var et godt valg.

Alf var særlig fornøyd med listen over givere slik at han fikk anledning til å takke hver enkelt. Det gledet ham stort at det hadde blitt innsamlet en betydelig sum penger til kreftsaken

Han råder andre som har anledning til å vurdere det samme.

– Det fungerte veldig fint. Dette er noe stadig flere tenker på når de når en viss alder. Det er ikke bare ting som gjør deg lykkelig, å støtte noe større en deg selv, gjør det, sier han.

Slik gjør du det

Å ønske seg en gave til Kreftforeningen er enkelt, både for deg som skal feire og for gjestene. Les hvordan du går frem. Etter feiringen sender vi deg et kort med navnene på alle som har gitt. Vi oppgir ikke beløp for hver enkelt gave, men den totale summen som har kommet inn. Da bidrar dere sammen til at flere kan overleve kreft.