Noen kreftpasienter bør prioriteres i vaksinekøen

Kreftforeningen mener at leger bør ha mulighet til å vurdere og prioritere egne pasienter.

Dette innlegget er mer enn 3 år gammelt

– Det er ett år siden koronaviruset kom til Norge. Det har vært et tøft år for mange kreftpasienter og pårørende. Heldigvis er vaksineringen i gang, og både fagpersoner og myndigheter er enige om at kreftpasienter trygt kan vaksineres, sier Ingrid Stenstadvold Ross, generalsekretær i Kreftforeningen.

Etter råd fra Folkehelseinstituttet har regjeringen bestemt rekkefølgen på vaksineringen. Høy alder er den største risikofaktoren for alvorlig sykdom og død på grunn av koronaviruset, derfor prioriteres de eldste først. En stor andel kreftpasienter er over 75 år og vil derfor få vaksinen tidlig.

Det finnes begrenset med dokumentasjon på hvordan koronaviruset påvirker kreftpasienter og kreftbehandling. Men vi vet at kreftpasienter som er i aktiv behandling og som har kreftsykdom med spredning, har høyere risiko for alvorlig forløp av covid-19. Pasienter med leukemi, lymfom, benmargskreft og lungekreft er spesielt utsatt.

Legene vet best

– Det er fryktelig vanskelig å sette sårbare grupper opp mot hverandre, og vi har all grunn til å stole på myndighetenes vurderinger. Samtidig er det forståelig at kreftpasienter i 20-, 40-, eller 60-årene synes det er frustrerende å vente til deres aldersgruppe blir prioritert. Og at det kan føles urettferdig at friske mennesker blir prioritert først bare fordi de er eldre, sier Ross.

– Vi mener at det kan finnes gode grunner til at enkelte kreftpasienter skal prioriteres høyere. Derfor mener vi at legene må få et større handlingsrom til å vurdere og prioritere sine egne pasienter, legger hun til.

Samtidig som det kan være medisinske årsaker til at noen kreftpasienter bør prioriteres høyere, så kan det også være årsaker til at enkelte kreftpasienter bør forholde seg annerledes til vaksinen.  Disse vurderingene gjøres best av kreftlege og fastlege.

God informasjon

– Det viktigste er god informasjon og forutsigbarhet. Det er ofte uvissheten som skaper mest bekymring. Hvis du har hatt kreft eller er under behandling, kan du snakke med kreftlegen eller fastlegen din om hvordan du skal forholde deg til vaksinen, sier Ross.

Det siste året har Kreftforeningen fått et tusentall henvendelser til vår rådgivningstjeneste med spørsmål om korona og kreft. På nettsidene våre har informasjonen om korona og kreft blitt lest over 140 000 ganger.

– Dette viser at informasjonsbehovet har vært enormt i hele koronaperioden, og nå opplever vi at flere og flere søker informasjon og råd om vaksinen, slutter Ross.

Rådgiver Terje med headset sitter foran en pc

Snakk med oss om kreft

Vi er her for å hjelpe deg med alle spørsmål om kreft, uansett hvilken situasjon du er i.