Kreftforeningens hederspris til Christine Koht

– Det er utrolig inspirerende å følge med på hennes åpenhet og mot. Christine Koht gir kreftsaken et ekte ansikt, sier Kreftforeningens generalsekretær Ingrid Stenstadvold Ross.

Dette innlegget er mer enn 3 år gammelt

Kreftforeningens hederspris henger svært høyt og deles ut til personer som har gjort en særlig innsats innen kreftområdet. Christine Koht ble hedret mandag ettermiddag, da Ross reiste hjem til Kohts mor i Asker for å dele ut prisen.

– Det var en sann ære å overraske Christine Koht med denne prisen. Det ble et stort øyeblikk for oss alle. Christine Koht deler krefthverdagens skyggeside og lysglimt om hverandre på en unik måte, noe som gir trøst, håp og glede. Vi vet at mange kreftpasienter og pårørende synes denne hyllesten er veldig fortjent, sier generalsekretær i Kreftforeningen, Ingrid Stenstadvold Ross.

Med to meters avstand ble det jubel, tårer og takk.

– Det er veldig stort og rørende å motta Kreftforeningens hederspris. Det er så viktig at vi står sammen om kreft og er åpne om denne sykdommen. Jeg samler på absolutt alle gleder og dette er en fantastisk dag, sier Christine Koht.

Stor betydning for kreftsaken

– Hver eneste dag jobber Kreftforeningen for større åpenhet rundt sykdommen, fordi vi vet at det fjerner skam og tabuer. Men vi har aldri vært i nærheten av å nå, berøre, engasjere og inspirere like mange som Christine Koht har gjort siden hun fikk diagnosen kreft med spredning, sier Ross.

Christine Koht har latt hele nasjonen være fluer på veggen gjennom det beintøffe sykdomsforløpet. I podkast-serien «Koht vil leve» har over 1 million lyttere fulgt hennes tyngste, mest fortvilte stunder, men også øyeblikkene av hverdagslykke, humor og håp. Veldig mange har også sett bildene hun har delt i sosiale medier og lest A-magasinspaltene hun har skrevet fra sykesengen.

River ned tabuer

Det er mange som trekker seg tilbake og tar en pause, om de blir syke. Christine Koht valgte det motsatte.

– Kreftbehandling kan sette spor på kroppen. Vi er overbevist om at Christine Kohts åpenhet har bidratt til å fjerne skam blant kreftpasienter som endrer utseende etter behandlingen og ikke orker å gå ut og møte omgivelsenes blikk. Hun har gitt kreftsaken et ekte ansikt, sier Ross.

Prisvinneren mottar en gave laget av billedkunstner Hege Holen Paulsrud. Kreftforeningen er svært takknemlig for arbeidet Paulsrud legger ned. I oktober hvert år driver hun en innsamling kalt Hegeprosjekt hvor målet er å samle inn midler til Kreftforeningen, øremerket forskning. Hittil er det gitt 4,2 millioner via Hegeprosjekt.

Christine Koht får et maleri som viser en strålende blid kong Harald med følgende tekst: «Du er helt konge».

– Da vi så maleriet, tenkte vi umiddelbart at det ville kle årets hedersprisvinner. Det oser av glede, overskudd og farger – akkurat som Christine Koht selv. Hun betyr enormt mye for kreftpasienter og alle andre der ute, og det er vanskelig å forestille seg en mer verdig vinner, sier Ross.

Disse har fått Kreftforeningens hederspris før

• 2018: Jan Vincents Johannesen og Rjukan Radiumforening
  • 2017: Steinar Aamdal
  • 2016: Thea Steen
  • 2015: Alf Gullik Hansen
  • 2014: Arild Halvorsen
  • 2013: Anniken Golf Rokseth og Erlend Strand Rokseth
Kvinne med headset.

Snakk med oss

Vi er her for å hjelpe deg med alle spørsmål om kreft. Rådgivningstjenesten er gratis, og du kan være anonym.

Støtt vårt arbeid

Jo flere vi er, jo mer kan vi få til. Takket være våre medlemmer og givere kan vi stadig vinne nye seire i arbeidet for alle som rammes av kreft. Sammen skaper vi håp og resultater.