– Treffpunkt opplevdes som en avlastning i sorgen

En septemberdag i 2017 dør pappaen til Anna og Jørgen av kreft. De er bare 10 og 12 år gamle. Gjennom deres sorgprosess har et av Kreftforeningens tilbud vært viktig for dem.

En mann og kvinne kledd i tradisjonelle svenske klær klemmer.
Anna og Jørgen forteller at Kreftforeningens tilbud Treffpunkt har vært viktig i deres sorgprosess. Foto: Privat.

Det å ha noe å gjøre har vært viktig i sorgen, å slippe å bare være hjemme. Treffpunkt, som er et møtested for barn og unge gjennom Kreftforeningen, ble et veldig godt sted for oss å være, forteller Anna og Jørgen.

Treffer andre

Treffpunkt er et tilbud for barn og unge mellom 6 og 16 år som har alvorlig sykdom i familien, eller som har opplevd at noen som står dem nær er død.

På Treffpunkt kan barna få et lite pusterom fra sykdom, men også mulighet til å snakke sammen. Her treffer de andre barn i lignende situasjoner som også kan forstå vanskelige følelser som skyld, angst, uro, sinne.

Det å stå i en slik situasjon kan også gi fysiske utslag, og kanskje kan barna som opplever dette også treffe andre som kjenner på vondt i magen eller hodepine.

En mann og to barn står ved siden av et tre.
Anna og Jørgen sammen med pappa på tur i skogen. Foto: Privat.

Et trygt sted

At barn og unge som har alvorlig sykdom nært på, eller som har mistet noen, kan ha god nytte av å møte andre som har opplevd det samme, kan søskenparet bekrefte.

Treffpunkt ble et sted der det føltes trygt for oss å være, og sorgen flyttet seg på en måte fra å være hjemme og over til Treffpunkt. Man ser at det faktisk er ganske mange andre barn som opplever det samme, forteller de.

I tillegg til andre barn treffer også barna på Treffpunkt trygge voksne som legger til rette for lek, spill og samtaler. De har erfaring fra arbeid med barn og unge, har taushetsplikt og har levert politiattest.

Samtale og lek

Samtale står sentralt på alle Treffpunkt, men det er et viktig fokus at praten skal skje på barnas premisser. Her er det greit å snakke om sykdom, savn og sorg, men også om forventning og håp. Det er også helt lov til å le og ha det gøy.

Erfaring viser at barn ofte deler viktige ting mens de holder på med noe annet, som å lage mat eller når de spiser sammen. Det legges derfor opp til ulike aktiviteter, som barna også er med på å bestemme. Barna på Treffpunkt deler også alltid et måltid i løpet av treffet.

Da er det liksom ikke bare deg, man er flere om det.

Har fått fantastiske venner

Jørgen og Anna kan fortelle at det å tilbringe tid på Treffpunkt opplevdes som en avlastning i sorgen, både for dem og for mammaen deres.

Det opplevdes veldig fint å være der. Vennene jeg har fått der er helt fantastiske, og de har jeg enda, forteller Anna.

De er enige om at det har vært godt å kunne være sammen med andre som også savner en mamma eller en pappa.

– Da er det liksom ikke bare deg, man er flere om det.

Varierte tilbud i hele landet

Kreftforeningen har 36 Treffpunkt over hele landet.

Treffpunkt er imidlertid bare et av Kreftforeningens mange tilbud til kreftpasienter, pårørende og etterlatte i hele Norge. Alle tilbud er gratis. Sjekk hvilke tilbud som er der du bor.

• Praktiske oppgaver. Kreft kan tappe kroppen for krefter, og vanlige gjøremål kan bli et ork. Vi kan være en hjelpende hånd med husvask, flytte hagemøbler, vaske vinduer eller bil.
  • Kurs og møteplasser. Møt andre med krefterfaring. Mange synes det er godt å treffe andre i samme situasjon. Vi har flere ulike møteplasser for barn og voksne, deg som kreftsyk, pårørende eller etterlatt.
  • Rådgivning. Å leve med kreft byr på mange spørsmål om selve sykdommen og behandlingen, men også om livet med kreft. Hos oss kan du få gratis rettshjelp, råd om pasientrettigheter, økonomisk støtte, arbeidslivsrådgivning eller hvilke muligheter som finnes i hjemkommunen og om livet med kreft.